петак, 27. јануар 2012.

EZOTERICKA POSMATRANJA KARMICKIH VEZA- ANTROPOSOFSKOG POKRETA- Treci tom


(  11  predavanja  odrzanih u Dornachu  izmedu  1  Jula  I  8  Avgusta  1924  god.


   -Iz  i secanja  od Marije stajner-

                    Rudolf  STAJNER,  je uvek ponovo za ozbiljno umoljavao u najstrozijem i, upecatljivijem smislu,kad se on odlucio ,da postanak istoriskih licnosti i istorije drustva , da nam  osvetli iz duhovnih osnova –Da uspostavi cinjenicne veze unutar  njihovog  duhovnog okruzenja kao jedan primer  za istorijsko ispitivanje buducnosti.Tako nam je on dao u “Misteriskim igrama”uzor za drame buducnosti;tako nas je ucio razumeti,kako bi duhovno unatrag obuhvacene biografije , mogle sadasnjost nadomestiti,  na  visoj stepenici  psiholoskog romana.Ipak  sta  Rudolf Stajner  nije dozvoljavao, bile su  kombinacije, hipoteze ili supljinom ispunjene fantazije kod tzv. Duhovnog  istrazivanja. On je to nazivao  neozbiljnost.Zbog toga se  on  mogao veoma rasrditi. Ubedljivo je  on umoljavao  slusaoce , da se  ne  “prikucuju”  dusevno samo  sa  senzacijski  gladnom pozudom, sadrzaju  Karma- predavanjima.Na ove  odnose-veze dolazilo bi ,na nacin,kako svetlo pada na cinjenice,i njih objasnjava pa u njima  dopusta da se pojave nuzne  doslednosti.Pre svega, moralo bi ono,licno,-cutati.! Ako bi se iz licnih motiva,vlastitih ili grupnih interesa pristupilo na studiranju  o Karma-pitanjima,mogla bi iz ovoga samo nastati najveca nesreca.
                      Cak se on  nije ustrucavao da kaze,da,ako bi  u senzacionanom ili namernom  nacinu produzio tako okolo sobom nositi ,to bi bilo kao neka “kuga”. ……….R.Stajner    zamoljavao je  neodlozno,da se ova Karma-predavanja proucavaju samo tako,da se pocne  sa prvim uvodnim predavanjima.Njih  samo po redosledu proraditi i usmeriti  na unutrasnje odnose , obrazlozenja i  medusobne igre.Sve senzacionalno  u  tretiranju ove materije  trebalo bi biti izbegavano,svaki licni interes  biti  odstranjen.!                                            


PRVO  PREDAVANJE
                                                                                                                                           
                                       ( Dornach , 1 Juli  1924 god.)`

                           JA bih danas hteo za one,koji mogu upravo tu biti ponesto prikazati,sto moze biti jedan vid episode u toku posmatranja,sto ga mi ovde vec sada od izvesnog vremena negujemo.To treba,sta ja kazem,sluziti necemu za ilustraciju i  objasnjenje sto iz dosadasnjeg obradenog moze izroniti kao jedno pitanje,pa to treba u isto vreme na taj nacin da padne nesto Svetla na dusevno raspolozenje  sadasnje civilizacije.Mi smo bas godinama skroz, vec uvek morali skretati paznju na jednu sasvim odredenu vremensku tacku,u bitnom evropskom civilizaciskom razvoju,sto lezi u sredini Srednjovekovnog vremena-oko 14..15-og veka.Sa ovim  ukazujemo na onu tacku u razvoju covecanstva,gde pocinje Intelektualizam,gde ljudi pocinju na taj nacin obracati paznju na misljenje,na intelekt.Tako da njega  ucine sudijom o onome,sta medu ljudima treba biti:misljeno i cinjeno. .
Sad se moze cak,jer je vreme intelekta danas tu, kroz dozivljavanje sadasnjosti svakako stvoriti jednu pravu pretstavu o tome,sta je intelektualizam sto je upravo dosao u 14 ..15 veku na povrsinu civilizacije.Ali dusevno raspolozenje sto je proteklo,njega  zapravo ne oseca vise danas covek na zivotan nacin.Kada se posmatra istorija,tako se zapravo projektuje ono,sta je covek naucio da vidi u sadasnjosti,takode dalje unazad u istoriskom toku.Pa,se tako ne dobija mnogo pretstava o onome,kako su sasvim drugaciji bili duhovi pre ovog vremenskog prostora.I ako se dopusti da svedocanstva govore,tako covek cita upravo u dokumentima ponajvise vec ono unutra,sta je danasnji  masaono-saznajni nacin ?!
   Duhovno-naucno posmatranje,  predpostavlja sebi  ponesto  upravo sasvim drugacije.Pa ako se npr.   u puti pogled na one licnosti,koje  iz Arabizma-iznutra  culture Azije ,na jednoj stranni bese uticalo  od toga ,sto se  u  muhamedanizmu  kao religija bilo prozivelo,ali na drugoj strani  takode  bilo uticalo od Aristotelizma.Ako se pogleda  na  ove licnosti ,koje su onda pronasle put  preko Afrike   i na taj nacin  presle u Spaniju ,koje su ondah  duboko uticale  na duhove Evrope  sve do  Spinoze  a preko  Spinoze  ponovo dalje imali  uticaj na   ostale duhove Evrope.Tada se o tome ne dobijaju nikakve  predstave ,ako se njihova  dusevna raspolozenja pretstave   tako,kao  da bi jednostavno  bili ljudi iz sadasnjosti,samo da oni  tako i tako nisu  jos  znali mnoge stvari,koje su  kasnije bile pronadene. Jer tako od prilike se to pretpostavlja.Ali misaoni  i razumski nacin razmisljanja  takode jos onih  licnosti   iz naznacenog  civilizacionog praavca,koje su zivele oko  12 veka,bilo je sasvim drugacije nego danasnje.
                   Danas  se covek oseca,ako on  tako pogleda  unatrag na sebe licno,kao posednik –vlasnik:  od misli,osecanja ,voljnih impulsa koji ondah  postaju dela.Pre svih stvari  covek pripisuje sebi  upravo  to:”Ja  mislim”,to “ja osecam”,to “ja  hocu”.Kod ovih duhova,kod  ovih licnosti  o kojim ja sada govorim,to “ja mislim” jos nije  uopste  praceno  od takvog  osecaja,sa kojim mi  kazemo danas:”ja mislim”,nego  samo to:”ja  osecam “ i  “ja hocu”.Ovi ljudi imali su  svojoj sopstvenoj licnosti  da pripisu samo  svoje  osecanje i volju. Iz starih civilizacijski osnova ,ziveli su oni  mnogo vise u osecanju:”u meni  misli” nego da bi oni hteli “ja  mislim”.Oni  su  mislili dobro:”ja osecam,ja hocu” ali ono nisu uopste mislili u istoj meri-nacinu  :”Ja mislim”, vec  su kazali sebi (to je bila  jedna sasvim realna pojava,koju vam zelim saopstiti):MISLI  su u sublunarnoj sferi,tu zive misli!Ove misli su svugde  u  onim sferama,sto  je dato kroz to,da mi nama Zemlju pretstavljamo na jednoj izvesnoj tacki(vidi crtez,plavo)a Mesec ovde na drugoj tacki,onda  Merkur,Venera itd.Oni su predstavljali sebi Zemlju  kao  gustu,cvrstu svetsku masu,ali su  oni mislili  kao drugo,sto tu pripada,Lunarnoj sferi   navise  sve  do  Meseca (zuto).                   
                Pa ovako kako mi kazemo:-U vazduhu,u kojem mi disemo, jeste kiseonik!                          Tako govore sadasnji  ljudi(ali tako ne govorise ondasnji  ljudi), to je bilo  upravo  potpuno zaboravljeno-, da to ovako bese:- U eteru,koji se sve do Meseca  prostire,su  Misli!  A kako mi kazemo:Mi udisemo  kiseonik  iz vazduha-,tako svakako ovi ljudi ne kazase,nego:-Mi  udisemo Misli,ali mi i percipiramo-primamo misli,mi preuzimamo misli. I  oni su toga bili svesni,da ih oni  prihvataju.
                    Vidite,danas moze neki covek sebi u neku ruku tako nesto  uciniti kao  sopstveni pojam. On to moze  mozda   cak stavise,  iz Antroposofije tako nesto uvideti.Ali on to odmah zaboravi kada  se primeni na  praktican  zivot. Ako se radi o prakticnom zivotu,ondah on cini sebi odmah sasvim  cudnovatu predstavu,da  ove misli  u njemu izviru,sto bi bilo sasvim isto,kao kada bi on mislio,da je kiseonik  koji on uzima,nebi bio uziman spolja,nego iz njega izvirao.Za licnosti,o kojima ja govorim,bese upravo neki duboki osecaj,jedan neposredni dozivljaj-:Ja nemam moje misli, kao moj  posed! ,-ja zapravo nesmem kazati:”Ja mislim,”nego, “Misli  su to”-ja  njih (misli) preuzimam.
                     Sad,o kiseoniku u vazduhu , znamo da  on u srazmerno kratkom  vremenu,pravi protok  kroz  nas organizam. Takve protoke  mi ih ubrajamo  prema otkucajima pulsa.To se desava brzo.One licnosto o kojima ja govorim,vec pretstavljaju sebi   to   preuzimanje   misli,  kao neki   nacin  disanja,ali jedno  veoma polagano disanje,disanje, sto se sastoji u tome,da u pocetku zemaljskog zivota covek  biva sposoban  da  preuzme  ove misli.Tako  kako mi  disanje  zadrzavamo u nama jedno izvesno vreme imedu  udisaja i izdisaja,tako su  sebi  ovi ljudi pretstavljali  takode neko  stanje stvari,da oni  sada drze misli  ali upravo samo tako ,kao  sto mi  drzimo kiseonik  sto spolja pripada  vazduhu.Tako su to  pretstavljali sebi : Oni  zadrzavaju ove misli  I to za vreme  njhovog zemaljskog zivota , a njih opet  izdisu   napolje u  svetske daljine,kada oni prolaze  kroz kapiju  smrti.Tako dakle,  da se tu  radilo   sa  jednim udisajem:- pocetak zivota.Zadrzati  disanje- trajanje  zemaljskog zivota.Izdisaj- odposlati  misli  napolje  u  svet. Ljudi,sto tako unutrasnje dozivljavahu,osecali su se sa svim otalim,koji  isto dozivljavahu,u jednoj  zajednickoj  misaonoj atmosferi.Koja nije samo dostizala nekoliko milja inad Zemlje,nego  se ona protezala upravo sve do  Meseceve  orbite. !
                        Moze se samo pretpostaviti,da ovo shvatanje,sto se tada  borilo  oko evropske civilizacije,htelo je  se prosirivati  uvek sve dalje i dalje,poimence od onih Aristotelika sto su  od Azije presli u Evropu  putevima ,kojim sam napomenuo. Sada bi se moglo pretpostaviti,da je se  ovo shvatanje zista  bilo prosirilo. Sta bi  bilo  postalo ?
                        Da, ondah nebi  doslo do toga, da se u najpunijem smislu reci  to ne  bi  moglo   proziveti,sto se  je ipak u toku zemaljskog razvoja  moralo proziveti:naime  -dusa svesti.
Oni  ljudi, o   kojima  ovde    govorim, stajali su   takoreci  u  zadnjem  stadijumu   razvitka Razumske – ili duse cudi. Trebalo je  da se u  14-15 veka  uzdigne dusa svesti, koja je upravo predvodila sve u civilizaciji  i intelektualizmu,ako se ona  u ekstremu prozivi .
Evropsko stanovnistvo  u  svojoj celokupnosti ,uopste  nikako nije bilo  u    10,11,12  veku   sposobno,neko takvo saznanje,kao ove pomenute licnosti  koje sam opisao,jednostavno sebi  dozvoliti  tako   nesto strpljivo podnositi,jer  razvitak  duse svesti  bio bi ondah  izostao.Ako   je  to   takode ,takoreci, po odluci   Bogova bilo odredeno,  da se ova dusa  svesti razvije.Ipak  to bese tako da se  ova dusa  svesti  nije  mogla razviti iz  sopstvenih  delatnosti  evropskog stanovnistva i njihove  celokupnosti,vec je morao u izvesnom smislu da dode jedan impuls,koji  je dospeo do toga,da   narocito  on   razvije dusu svesti !
                      Tako da se  mi uzdizuci,vidimo od onog doba,sto sam ga okarakterisao,dva  strujanja. Ovo jedno  duhovno  strujanje  bese takoreci  zastupljeno  kod  onih  arabizovanih  filosofa,koji  od  Zapadne Evrope  veoma snazno  uticahu unutar evropske civilizacije,mnogo jace  nego sto se danas veruje. Ovo drugo strujanje  bese ono,koje se  na  najostriji  nacin  borilo  protiv  ovog  strujanja ,kojeg  sam  okarakterisao,koje se u najostrijoj  ljutini  ovo saznanje, ispostavilo  za Evropu kao najvecu jeres. Kako  snazno  bejase  to  jos dugo osecano,moji dragi prijatelji,oseticete vi,kada pogledate  slike  gde neki  Dominikanski monasi  ili  Thomas  fon Akvino,  bivaju  licno  u trjumfu prikazani,u  trijumfu  jednog sasvm  drugacijeg saznanja,nekog  saznanja,sto pre svih stvari naglasava  individualitet- licnost  coveciju, sto cini  dotle    ,da covek svoje  misli  prisvaja sebi ,  kao  svoju   svojinu. I gde  ovi dominikanci    budu   pretstavljeni ,kako oni  zastupnike  Arabizma  bacaju   pod noge.Ovi  su   pod njihovim nogama,oni bivaju zgazeni. U   takvoj  suprotnosti ,oba ova  strujanja  osecala su se  upravo veoma dugo.Neka osecajna energija,kako ona   lezi  u jednoj takvoj slici,zapravo u danasnjem   nesto apaticnom  covecanstvu vise nije prisutna.Mi  njih  svakako ne trebamo  za one stvari,za koje se tada  bilo  ratovalo,ali mi ih  veoma  ponovo trebamo   za druge stvari !
                                   Razmislimo jedanput,sta  bejase tu pretstavljeno: Udisanje misli  iz  svetskog etera-iz  meseceve sfere= pocetak zivota. Zadrzavanje  disanja:= zemaljski zivot. Izdisaj: ponovo= izlazenje misli ali  sa    individualnom   covecjom obojenoscu,u svetskom eteru,u impulse  sfere  pod Mesecom.
                   Sta je onda ovo  disanje ?Sasvim tacno isto,moji dragi prijatelji,kao to  o cemu smo kazali: U  ona tri dana  nakon  smrti  povecava se  covekovo Etersko  telo.Covek gleda     “unazad”  na  sebi  polako uvecano  etersko telo,on gleda, kako se svoje misli povecavaju   napolje  u  kosmos.To je  sasvim potpuno isto,samo sto je -hteo bih  kazati,sa jedne  subjektivne tacke gledanja  tada  bilo prikazano.Dakle,cak je  i  sa druge  strane,uvek   ponovo  istinito , kako tada  ovi ljudi  osecase   i   dozivljavljavase .Oni  su  osecali  protok  zivota dublje,nego sto danas  on moze biti osecan.!  Ali ipak,ako bi  njihova shvatanja –gledista- zavladala  u   Evropi  u  formi, u  kojoj su tada postojala,ondah bi  bio  dosao samo neki  slabiji  “Ja osecaj” za razvoj  kod  ljudi  evropske civilizacije. Dusa svesti nebi mogla nastati,to Ja,ne bi  se u  tom “ja mislim” moglo  razumeti. Besmrt-nost bi  postala uvek  rasplinutija i nejasnija. Ljudi bi sve vise i vise  uvek gledali na ono sto  u opstem  u  okolini Meseceve sfere  talasa i tka,ako  je to preostalo  od onih ljudi sto su ovde na ovoj Zemlji  ziveli. Covek bi  duhovnost Zemlje osecao  kao svoju sopstvenu prosirenu  atmosferu,ali ne kao individualni  covek  odposlat od Zemlje,jer ovi ljudi,sto sam ih  okarakterisao,osecali  su se zapravo kroz ovo”to misli u meni”,povezani intimno  zajedno  sa Zemljom.Oni se ne osecase  u  istom stepenu kao individue,kao sto  ovi ljudi  u  ostaloj Evropi  pocese da osecaju,mada na nejasan  nacin.
          Ali onda  moramo ipak  takode   uzeti u obzir sledece:Samo ovo duhovno strujanje  o
kojem ja govorih,znalo je o tome,to:- Kada covek umre,-one od njega  za vreme zemaljskog   zivota  preuzete  misli  u svetskom eteru,koji Zemlju obavija,talasa  i tka.Pa ovo glediste postade  od onih  licnosti,koje bas poimence  proizadose iz reda Dominikanaca,ostro osudivano i ostro suzbijano.Covek   je jedan individualitet ,mora se pre svih stvari  da se sagleda  ono,sta od coveka kao individueprolazi kroz   kapiju smrti, a ne  na to sto se razlaze  i  rasplinjuje u opstem  svetskom eteru..To postade  upravo prvenstveno,iako ne samo od  dominikanaca,ali ja bi hteo kazati,reprezentativno naglaseno od  Dominikanaca. Ovo glediste o individualnosti  coveka  postade  ostro i energicno  zastupano  nasuprottog  prvog  pravca,kojeg sam  opisao.Ali  upravo ovo  je delovalo na  jedno sasvim odredeno  stanje.
                        Pa,pogledajmo jedanput  na zastupnike,kazimo dakle sad, individualizma.To  su bile bas tu  ove obojene misli,sto su prelazile  u opsti svetski eter.I  oni  koji su se borile protiv ovog strujanja, oni postadose upravo kroz to,da oni znadose,jos zivi znadose:Tu postaje  to potvrdeno,ovo saznanje je tu- uznemireno upravo od toga,sto je zaista  tu bilo.Ovo uznemirenje kroz one povecane i rasplinute  u  covekovim  mislima  na svetski eter  otposlate snage ,ovo uzbudenje  upravo  naj istaknutijih mislioca, prestalo je tek u  16,17 veku.
                 Covek  se  vec mora  moci preneti unutar  dusevnog  raspolozenja  poimence  takvih ljudi,koji   su pripadali tom redu  Dominikanaca,da bi se izmerilo,kako  su upravo  ovi ljudi bili uznemireni kroz ono,sta je prisutno kao zaostavstina  od umrlih ljudi,i na to oni ne smeju vise sa njihovim saznanjem  takoreci smeti verovati,moci verovati.Covek se mora prebaciti unutar  dusa ovih ljudi.Tako suvoparno,tako apstraktno,tako kiselo shvatljivo,kako  danas  ljudi  misle,ne mogase neki cak  izvanredni  duh  tako misliti u 13,14 veku.Danas se nekom  ukazuju  bas  ljudi  ako oni  zastupaju  nekakva shvatanja,kao  ako  to  vredi kao neki uslov  za  to zastupanje  o shvatanju,da nekome  srce iz tela  bude iscupano.Tada to nije bilo tako. Onda  je bila unutrasnjost,hocu reci  srdacnost u svemu tome,sto  se zastupala kao ideal.Ali  kroz   to,da je ova srdacnost bila prisutna,takode bese  u nekom takvom slucaju kao ovom,sto ga ovde navodim,jedna  jaka unutrasnja  postojeca borba.
                    Pa,   pod  tim  naj strasnijim  unutrasnjim borbama  obrazovalo se ono,sto  je  na primer od dominikanskog reda   proizasla nekakva izvesna  filosofija,koja je onda  kasnije,jer  je  bas  mnogo vise  bila  izgradena na  autoritetu  pojedinacnih ljudi,snazno uticala na zivot. Takvo neko opste obrazovanje  nije  tada jos  ni  postojalo.To je strujalo u  svemu  sto obrazovanje  bese,sto uopste ljudi  znase,ono unutar,sto su malobrojni posedovali,koji zato takode vise nagore  se uzdizahu  ka tome,sta  filosofski zivot i  stremljenje  behu.U svemu tome sto je uticalo na civilizaciju,bese sadrzano,sto je bilo prozivljeno kroz  ovakve unutrasnje borbe.Danas se citaju  spisi Sholastika  i osecaju  se samo suvoparne misli. Ali su bas danas zapravo  suvoparni samo citaoci.Oni ljudi,sto su ih napisali,nisu vec bili  suvoparni u njihovoj dusi.Ovi vi su bili  puni unutrasnje  vatre  nasuprot njihovim mislima.Pa ova unutrasnja vatra  dosla je  upravo  od nastojanja,da  odbaci  objektivni  misaoni impuls.
                   Ako neko danas  misli  o pitanjima, o  saznanju  sveta,tako nesto ga zapravo nista ne uznemirava,zavodi.Covek moze danas misliti  najvece besmislice,i misli ih sasvim mirno,jer zap covecanstvo koje se  vec tako dugo  razvijalo u toku  duse svesti,ne nastupa nikakvo uzbudenje  od nacina ,da bi  pojedinci  osetili,kako  se sad  ove misli ponasaju ,kada one nakon smrti  isteku napolje  u  etersku okolinu Zemlje. Danas su takve  stvari  sasvim nepoznate,kako su se one jos  u  13 , 14 veku  mogle doziveti,gde su mladi svestenici  dolazili ka starijima svestenicima  i jos  unutrasnje  muke,sto su  ih prezivljavali  kako bi ostali  istrajni  u  njihovim ispovedanjima,izrazavali  takvim nacinom,da oni rekose:”Mene muce Aveti mrtvih”.
                    Jer  sa avetima mrtvih  mislilo se upravo to,sto sam sada  okarakterisao.Tu mogose  ljudi  jos  urasti u  ono,sto su upravo ucili.Covek je ucio  unutar neke izvesne zajednice,recimo jedne dominikanske zajednice,da je covek individualan,takode ima svoju  individualnu besmrtnost.Ucilo se,da je to jedno  pogresno,  jereticko saznanje,ako u odnosu na misljenje jedne Svemir- zemaljska duse bude Asagledano,ucilo se da se bori protiv toga.Ali,osecalo se u izvesnim trenutcima,u kojima  je covek tako
valjano sam sa sobom “odlazio po savet”to objektivno delovanje  misli  od  ostataka  umrlih ljudi pa onda rece sebi:Da li je  to sasvim ispravno,da ja  to cinim,sto ja cinim? Ovde je nesto neodredeno,to deluje unutar moje duse.Ne mogu nista protiv toga.Ja bivan  zadrzavan.Da,intelekt ljudi,ili barem mnogih ljudi,bio je upravo u ono vreme  jos tako ureden,da zap njih ovi umrli svakako jos  danima nakon smrti su  valjano opste  razgovarali.Pa,kada bi jedan prestao da govori,tako je zapocinjao drugi.Covek se osecao takode u odnosu na takve stvari tada sasvim unutar u  opste  duhovnom  Svemiru,svakako jos u  etericnom.
                 Ovo dozivljavanje  sa Svemirom-vasionom,to je u  nasim vremenima  upravo sasvim  prestalo. A mi smo zato dostigli  zivot u dusi svesti. I sve to,sto nas kao jedna realnost upravo okruzava kao stolovi i stolice,kao drvece i reke,sto nas kao neki realitet okruzuje,to deluje jos samo na dubini ljudske podsvesti.Unutrasnjost zivota,duhovna unutrasnjost zivota,ona je zapravo prestala.Ona ce ponovo biti  dostignuta u jednom zivom  preuzetom  duhovno-naucnom saznanju !
                    Pa tako zivo moramo o nekom  duhovno-naucnom saznanju misliti, kako nam se to predaje,ako mi takve pojave,koje jos ne leze tako dugo iza nas,sagledamo.Covek zamislja sebi sholasticke mislioce ili pisce 13 veka.Oni zapisuju svoje misli.Danas je misljenje lakse,jer su se ljudi  vec navikli, da misle intelektualisticki.Onda je to upravo pocinjalo,to je tada bilo jos tesko.Tu covek bese jos svestan jednog  strasnog unutrasnjeg napora,svestan nekog umora, kroz to misljenje,kao kroz cepanje drva-ako se mogu trivijalno izraziti-. Danas je cak stavise  misljenje mnogih ljudi  vec postalo sasvim  automatsko.Pa,je li covek ipak danas nesto od te zudnje spopadnut,da prati svaku svoju misao sa svojom ljudskom licnoscu? Covek slusa,kako  ljudi danas neke  misli,  kao jedan automat  iz tog drugog  mogu  pustiti da proizilaze.Tako da se uopste ne moze dosetiti,da se takode nezna,zasto?-jer tu nema  nista od nekakve  postojece nuznosti. Ali,tako dugo dok covek zivi u telu,on treba da  sa svojom licnoscu prati svoje misli.Ondah one(misli)preuzimaju  jedan drugi korak:one se prosiruju napolje, ako je covek vec umro.
                    Da, tako se moglo sedeti  u tadasnje vreme  i ovo ucenje  od  ovih individualnih  ljudi,za spasenje tog ucenja o individualnoj  besmrtnosti,sa svom ostrinom urezanim mislima braniti.Postaju polemicke protiv  Averroes-a ili ostalih ljudi od onog  Prvog pravca,kojeg sam danas okarakterisao.Ali, tada bese  prisutna jedna mogucnost:Da ono,sto  se od jedne takve izvanredne osobe  kao Averroes nakon smrti,kao jedan vid sablasti-aveti rasprsilo  u Mesecevoj sferi,ponovo na kraju Meseceve sfere-upravo kroz Mesec licno-pravo bilo  sakupljeno  i ostalo.Nakon povecavanja  cak  stavise ponovo je bilo smanjeno i  predato u njegv oblik-izgled,tako da je to ponovo postalo,hteo bih reci,jedno u  eteru  izgradeno  konsolidovano bice. To se moglo dogoditi. Onda se sedelo i pokusavalo, ovaj individualizam  da se obrazlozi:Polemiziralo se protiv Averrosa-pa Averros izgledase pretece i zaludivao je duse.Protiv vec dugo umrlog  Averrosa ustali su u 13 veku  najvazniji  sholasticki pisci.Protiv davno umrlog  polemiziralo se,protiv onoga,sto je ostalo kao ucenje-nauka.On je dokazao jednom,da su se njegove misli ponvo zgusnule ,postale su konsolidovane pa zive i dalje!
                      Ove unutrasnje borbe,koje su protekle pocetkom  vremena duse svesti,vec su takve,da bi danas covek trebao da pogleda na njihov celokupni intezitet i  njihovu unutrasnjost.Reci  su konacno reci,pa kasniji ljudi uzimaju upravo to,sta je iza stvari,sa onim  pojmovima,sto ih oni imaju.Ali takve reci ukljucuju ponekad bogat dusevni zivot,upucuju na dusevni zivot,kao sto sam ih upravo sad okarakterisao.
                      Pa tako mi imamo dva strujanja,koja u neku ruku ostala su delotvorna sve do danasnjih dana.Imamo jedno strujanje,koje rado-sada samo jos od duhovnog sveta,ali tu utoliko jace-htelo  ljudima objasniti:Da jedan uopsteni misaoni zivot  ovu   zemlju obavija,da covek  u mislima unutar dusevno-duhovnog, dise. A ono drugo strujanje,koje pre svega zeli ljude uputiti na to,da bi se ono zelelo uciniti nezavisnim od takve Uopstenosti,da bi se ono trebalo doziveti u svojoj individualnosti.Ovo jedno strujanje(prvo),vise kao neko neodredeno mrmljanje-saputanje u duhovnom zemljinom okruzenju,danas je za mnoge ljude sto su vec takode prisutni,zaista primecuju,kad  u  posebno pripremljenim nocima ovi ljudi  leze na svojim odmoristima-krevetima i slusaju nesto “neodredeno”.Tako,gde iz ovog neodredenog  postaju  rodene sve moguce sumnje i dileme na tome,sto danas ljudi tvrde iz njihove individualnosti sa takvom pouzdanoscu.Imamo kod drugih ljudi,sto uvek dobro spavaju,to strogo naglasenje  individualnog  principa.
                      Te, ova borba  plamti  zapravo na temelju Evroposke civilizacije.To plamti  sve do danasnjh dana.I u onim stvarima,koje se odigravaju  na povrsini naseg zivota,imamo u neku ruku jedva nesto drugacije nego upravo povrsne talasne udare onoga,sto je u dubini duse vec jednput bilo prisutno kao rest-ostatak,onog dubokog ,onog intezivnog dusevnog zivota ondasnjeg vremena.
                          Sad,su cak stavise, tako poneke duse iz ondasnjeg vremena ponovo ovde   u  zemaljskom zivotu.One su u jednom izvesnom smislu pobedile,sta  ih je tada u snaznoj meri  za visu svest uznemirilo,makar za izvesne trenutke u nad-svesti uznemirilo.Ali ,u dubini plamti to u mnogobrojnim dusama danas utoliko vise.Duhovna nauka je ponovo upravo zato tu,kako bi ukazala na ovakve istorijske pojave-poglede !
                       Ali,sad mi ne  smemo zaboraviti sledece.U istoj meri u kojoj ljudi u zemaljskom zivotu postaju nesvesni za ono,sta je ipak tu:Eterske misli,sto u najblizem zemljinom okruzenju,u  istoj meri,u kojoj  su ljudi njihovo licno posedovanje,to:”ja mislim,”prisvojili,u istoj meri  se  “suzava”  covecija dusa,pa covek prolazi sa nekom suzenom dusom kroz  dveri smrti.Ova suzena dusa  je onda unela u  eterski svet :lazne,nepotpune sebi protivrecne zemaljske misli.One deluju sad takode ponovo nazad na duse-dusevnost ljudi.Te iz toga nastaju socijalni pokreti,kako ih mi upravo danas vidimo da nastaju.Njih mora covek njihovim unutrasnjim nacinom nastajanja razumeti,tada ce se takode uvideti,da ne postoji nikakvo lekovito sredstvo protiv ovih cesto puta  razornih socijalnih pojava,vec prosirivanje istine o duhovnom  postanku zivota i bica.
                       Vi ste vec videli iz predavanja,koja su ovde upravo kao istorijska predavanja bila odrzana sa osvrtom na misao o reinkarnaciji,i koja su vodila do sasvim konkretnih  primera,kako ispod povrsine spoljasnje istorije deluju ovakve stvari.Kao ono,sto zivi u jednom  vremenskom dobu, u jednoj  kasnijoj epohi, kroz ono u zivot ponovo dolazecih ljudi,biva preneseno u zivot.Ali,to deluje cak sve,sto je na duhovnom prisutno izmedu smrti i jednog novog zivota.Na izradi onoga ,sto od jednog zemaljskog zivota,bude preko coveka preneseno u drugi zivot.Danas bi bilo nesto dobroga,kad bi mnogobrojne duse,sebe osposobile sa onom objektivnoscu za koju razumevanje  moze probudeno govoriti,ako se upravo okarakterisu oni ljudi,koji u smiraju-sumraku Razumske  ili duse Cudi,ziveli !
                        Oni ljudi,koji su tada ziveli,delimicno su sada opet ovde,oni su upravo onaj sumrak jedne epohe, duboko u svojoj  dusi doziveli.Oni su  kroz njihove stalne okrsaje od onih aveti-sablasti,o kojima sam govorio,u osnovi preuzeli su jednu duboku sumnju na narocitu vrednost, onog sve sto je ntelektualisticko.Ova sumnja je sasvim razumljiva.Jer  tako u 13 veku bilo je mnogo ljudi,koji su bili poznati ljudi,sto su tada bili u  skoro skroz unutar  teolosko-naucnog  pogona,pa su oni to obradivali kao neko duboko pitanje Savesti:Sta ce zapravo iza svega sada biti? !!
                         Takve su duse cesto puta za ondasnje vreme unele veliko,ogromno iz njhovih ranijih inkarnacija u ovo vreme.Oni su to doneli u intelektualistickom obojenju  ali oni to osecase u celini kao neko silazno-prolazno strujanje,te osecase grizu savesti kod tog zalazeceg strujanja,koji je prodirao prema  individualitetu.Sve dok ne dodose oni filosofi,sto su stajali pod jednim odredenim uticajem,koji je zapravo ubio svaki smisao.Ako se govori radikalno,moze se takode reci:Dok dodose oni koji su stajli pod uticajem od Dekarta,od  Cartesiusa. Jer takode veoma mnogi od onih,sto su u ranijoj sholastici unutar stajali,bili su bas mudraci Cartesiusa takoreci  pali kao zrtve.Ja ne kazem,da su oni filosofi postali.Ove stvari bas su se preokrenule i kad ljudi pocinju misliti u ovom pravcu,tad postaju stvari kao same po sebi razumljive,ove cudne besmislice su,jer dolaze od Dekarta bas ova recenica:Cogito ergo sum(Ja mislim,dakle ja sam).
                        Moji dragi prijatelji,To je vazilo mnogobrojnim  ostroumnim misliocima kao jedna istina:-Ja mislim-dakle,ja sam.Posledica od  ovoga je,od jutra sve do uvece;-Ja mislim,dakle,ja sam.Ja zaspim:ja ne mislim,dakle, ja nisam.  Ja  se ponovo probudim:ja mislim,dakle,ja sam.Ja zaspim,dakle,tu ja ne mislim,-ja nisam.    Pa,nuzna konsekvenca je:Covek ne spava samo,covek prestaje da postoji,ako on zaspi ! Ne postoji nikakav manji povoljniji dokaz,za postojanje duha coveka,nego ova recenica:-Ja mislim-.Ipak je ova recenica otpocela da vazi u epohi razvoja duse svesti,kao merodavna recenica !
                         Covek je danas primoran,ako se obraca paznja na ovakve stvari,da preuzme izgled  nekakvog crkvenjaka.Ali u prkos svega toga,hteo bih uputiti  na jedan  nacin razgovora,koji nije zabelezen istorijski,ali to moze biti pronadeno kroz duhovno istrazivanje pod onim cinjenicama,sto su se dogodile.To je jedan razgovor koji se odrzao izmedu nekog starijeg i jednog mladeg Dominikanca,i koji je otprilike zvucao tako:
-         Mladi rece:Misljenje ,obuzima ljude.Misljenje-koje je senka stvarnosti-obuzima ljude.Misljenje je uvek bilo u starim vremenma,zadnja objava zivotnoga Duha odozgo.Sad je to  ono,sto je zaboravilo ovog zivotnog duha od gore,to sada biva dozivljeno samo kao senka.Zaista-rece ovaj mladi-,ako covek vidi neku senku,onda ova senka upucuje na jedan realitet:ovi realiteti su vec tu ! Dakle,nije misljenje kao takvo sa time napadnuto,ali da je iz misljenja izgubljen  zivotni duh
-         Ovaj stariji rece:To mora upravo u misljenju-zato,da covek svoje poglede pune ljubavi upucuje na spoljasnju prirodu pa preuzima objavu kao otkrovenje,ne ide sa misljenjem na ovu objavu-mora se upravo u misljenju za raniji nebeski realitet ,ponovo pronaci jedan zemaljski realitet.
-         Sta ce nastupiti?-rece mladi.Da li ce evropsko covecanstvo biti tako snazno,da pronade misljenje  za  ovaj zemaljski realitet,ili ce ono biti samo tako slabo,da izgubi
misljenje za nebeski realitet ?!!
                   Ovde,u ovom dijalogu,lezi zapravo sve,sto u odnosu na evropsku civilizaciju moze jos danas vredeti.Jer nakon onog meduvremena sa pomracenjem zivotnosti u misljenju,sto je od tada tu bilo,mora upravo ponovo da nastupi dostignuce tog zivotnog misljenja.Inace ce covecanstvo ostati slabo i izgubiti sopstveni realitet o realitetu misljenja.Zbog toga je vec neophodno,da se od pocetka naseg Bozicnog impulsa u Antroposofskom pokretu,pocinje  govoriti u formi zivotnog misljenja.Inace dolazimo uvek sve vise i vise ka tome,da takode ono,sto se tu i tamo bude znalo- da covek poseduje:fizicko telo,etersko telo,astralno telo-,bice obuhvaceno samo u formi mrtvog misljenja.Ali to se nece smeti shvatiti sa formom mrtvog misljenja,jer to je onda jedna unakazena istina,ne sama istina  !
                   To je ,sto ja danas htedoh okarakteristi.Mi moramo doci do toga, da sa unutarnjim udelom preko obicne istorije,da imamo ceznju prema onakvoj istoriji,koja ce se morati u duhu citati i moci biti citana. Ova istorija,ona treba uvek sve vise i vise da bude negovana u Antroposofskom pokretu.Danas ja htedoh,zelim reci,vise konkret-programsko u ovom pravcu  izneti pred vasu dusu,moji dragi prijatelji.Ponesto je bilo receno aforisticki ali veza u ovim aforizmima,sto sam ih danas izgovorio,vama ce se otkriti ako vi pokusate,to, sto se zelelo izgovoriti,da pratite manje intelektualsticki, vec mnogo vise da se to oseti  sa celim covekom.-Raspoznavanjm to osetiti -   osecanjem to prepoznati).S tim uvek sve vise i vise da bude zaista od  spiritualiteta-duhovnosti- vodeno ne samo,sta ce u nasem okruzenju biti kazato,nego takode to,sta se u nasem okruzwnju bude culo.
                     Mi treba da imamo vaspitanje za spiritualno osluskivanje,ondah cemo medu nama razviti duhovnost/spiritualitet/.Ovo otkrice hteo sam danas potstaci,ne drzati neko sistematsko predavanje,vec vise ili manje-svakako sa pozivom na svakojake duhovne cinjenice-da govore vasim srcima !
                                                                                     kraj  -I- predavanja.

         

                                   DRUGO   PREDAVANJE

                                                                             Dornach, 4  Juli 1924 god.

                                                                                 
                     Ja cu danas imati jos ponesto o tome da naglasim,kako karmicke pripremne snage u ljudima onda dalje prozivljavaji njihov razvoj,kad je covek prosao kroz dveri smrti.Mi moramo sebi pretstaviti,da za obicnu svest stvar stoji tako,da se obrazovanje karme onog  saobracanja uopste sa svetom,sto ga covek moze karmicki nazvati,odigrava se u coveku vise instinktivno,Mi vidimo zivotinje deluju instinktivno,Upravo takve reci,sto veoma cesto  unutar i van nauke bivaju upotrebljene,kao instinkt,postaju bas obicno upotrebljavane na sasvim neobican nacin.Ne pridaje se nikakav trud ,nesto jasnije da se pod time pretstavi.Sta je nego zapravo kod  zivotinja ono,sto se zove instinkt ?
                     Mi znamo,zivotinje imaju neku grupnu dusu. Zivotinja nije,takva  kao sto je,nikako zavrseno bice,vec iza toga stoji tzv.grupna dusa.Kojem svetu pripada zapravo ova grupna dusa?Tu covek mora odgovoriti na pitanje:Gde se nalaze grupne duse zivotinja? Ovde u fizicko-culnom svetu ne nalaze se grupne duse zivotinja,ovde su samo pojedinacne jedinke zivotinja.Covek pronalazi ove grupne duse zivotinja, tek, kada ili kroz inicijaciju ili u obicnom toku covekovog razvoja izmedu smrti i jednog novog rodenja,ulazi u sasvim drugi svet,sto ga covek prozivljava izmedu smrti i novog rodenja.Tu nalazi covek medu bicima sa kojima je covek zajedno, pa su medu ovim bas prvenstveno oni,sto sam ih naznacio kao takve,sa kojima covek izgraduje svoju karmu-sudbinu,-tu su grupne duse zivoinja ! Pa,zivotinje,sto su ovde na ovoj Zemlji,deluju-kad one instinktivno deluju- iz pune svesti  ovih  grupnih   dusa.Tako mozete sebi pretstaviti,moji dragi prijatelji,kako,kada mi (sematski nacrtano)imamo ovde carstvo u kojem  zivimo izmedu smrti i novog zivota(pogledati crtez-zuto),kako ove snage deluju sto proizilaze od grupnih dusa zivotinja(plavo).One su takode tu unutra. Te su ovde na ovoj Zemlji onda pojedinacne zivotinje,sto deluju,u ovom trenutku one u neku ruku,  bivaju povucene na nitima sto tamo odlaze ka grupnim dusama,koje covek susrece  u carstvu izmedu smrti i jednog novog zivota.To je instinkt.
                     Sasvim je prirodno,da jedan materijalisticki pogled na svet,ovaj instinkt ne moze objasniti,jer je instinkt jedno delovanje iz onoga,sto vi npr. u mojim knjigama:”Teosofija”i mojoj “Tajnoj nauci u osnovama”,mozete naci oznaceno kao:”Duhovna zemlja”.Kod ljudi je to drugacije.Covek takode ima instinkt,ali on deluje,kad je on ovde,ne kroz ovaj instinkt iz ovog carstva,nego on deluje iz svoga ranijeg zemaljskog zivota,iz mnogobrojnih ranijih zemaljskih zivota(crveno).Kako to duhovno carstvo deluje na zivotinje na nacin,da one deluju instinktivno,tako deluju ranije inkarnacije ljudi na kasnije inkarnacije tako,da ce se karma jednostavno srazmerno instinktu,proziveti.Ali to je neki duhovni instinkt,to je jedan instinkt koji deluje u granicama”Ja”.Upravo kada se ovo uoci,covek ce ove  apsolutne protivrecnosti oslobodene sjedinjenja instinkt –delovanja, sa ljudskom slobodom uociti.Jer sloboda deluje iz oblasti iz koje zivotinje instinktivno deluju,-iz duhovnog carstva.
                   Ali,danas ce se za nas mnogo vise raditi o tome,kako se priprema ovaj instinkt,kada covek prode kroz “kapiju smrti”? Ovde u zemaljskom zivotu je karmicki dozivljaj upravo instinktivan,to se  odigrava takoreci ispod povrsine svesti. U  tom trenutku,gde smo mi prosli kroz kapiju smrti,postaje sve to,sta smo mi najpre doziveli na Zemlji,za vreme nekoliko dana cak stavise objektivno svesno.mi to imamo pred nama u sebi uvek u uvecanim slikama.Tu ide sa time,sto mi tu pregledamo,takode ono sa,sta se instinktivno u karmickom upravljanju odigralo.Tako da,kada covek kroz kapiju smrti prolazi i zivot prolazi , uvek sve vise uvecavajuci ,odigrava se pred nasim pogledom,sa svim tim takode zajedno ide ono,sto mu je samo instinktivno,ne svesno bilo:To potpuno karmicko “tkanje”.To ne vidi on  odmah u sledecim danima nakon smrti,ali svakako vidi to, sto on  inace samo u bledom secanju pregledava, u zivotnom uoblicenju.On vidi npr.,da je tu vec unutra nesto drugacije nego obicno secanje.Kada se to ondah pregleda sa pogledom inicijacije,sta tu covek pred sobom ima,tako se moze izvesti sldece:
                      Covek licno,koji je umro i imao je obicnu svest za vreme zemaljskog zivota,vidi takoreci ono,sta on tu pred sobom ima kao njegov zemaljski zivot u nekakvoj mocnoj panorami.To vidi on bas takoreci od spreda(vidi crtez-plavo),Sa pogledom Inicijacije moze se to takode sa druge strane,od pozadi sagledati(zuto),ondah tu izbija mreza karmickih  povezanosti-veza,koje su  bas najpre jos iz misli ispletene,sto su zivele u Volji za vreme zemaljskog zivota-.To ,tu izlazi napolje !
Ali sad  se pridruzuje odmah nesto drugo,moji dragi prijatelji.Ja sam vam bas cesto naglasavao:Misli,sto se za vreme zemaljskog zivota dozive svesno,su mrtve .Ali one druge misli sto su u karmu upletene i koje tu izlaze napolje,one su zive.Tako da nakon “unazad zivotnog pregleda”,izbijaju napolje zive misli.I sad je to cudovisno bitno i znacajno ovo,da sad tu unutra ulaze bica Trece duhovne hijerarhije i sta tu isbija,hteo bih reci od pozadi zivotnog pregleda, uzimaju u prijem.Dakle,Andeli,Arhandeli i Arhaji usisavaju u neku ruku,sta tu iznice,-udisu to !.
                        To se desava za vreme,dok se koji covek uzdize gore sve do kraja Meseceve sfere.Tada on ulazi  u ovu Mesecevu sferu,te pocinje “unazad setnja” kroz zivot,koji traje jednu trecinu (1/3)koju  je covek proziveo na Zemlji,sto zaista tacnije receno,traje tako dugo koliko vremena u spavanju trajase,koja je covek proveo na Zemlji.
                       Kako se dogada ovaj zivot “unatrag”,ja sam vama takode vec cesce puta prikazao.Ali mozemo se najpre zapitati:Kada je covek u obicnom spavanju,kako je on tu u odnosu na stanje,u kome je on tako neposredno nakon smrti?Da,vidi te,kad covek dolazi u obican san,tako je on bas kao duhovno-dusevno bice samo u njegovom “ja”i njegovom “astralnom telu”.On nema svoje “etersko telo” kod sebe,ono je ostalo u krevetu.Pomocu toga postaju misli bezživotne,nemaju nikakvu delotvornost,slike su.Sad,dok covek prolazi kroz kapiju smrti,covek uzima najpre sa sobom svoje etersko telo,koje se ondah povecava.Pa etersko telo nema sad samo za fizicko bice,ono ozivljavajuce u sebi,nego takode za misli.Na taj nacin misli mogu postati zive,da je covek upravo poneo sa sobom svoje etersko telo,sto je labavljenju ove zive misli uzneo gore od coveka,ka punoj milosti Prijemu:Andela,Arhandela i Arhaja. To je najpre,hteo bih kazati,prvi akt koji se odigrava u zivotu izmedu smrti i jednog novog rodenja,sto s one strane praga smrti nailazi na;to sta se od coveka oslobada,sto je svojem oslobodenom eterskom telu povereno,bicima Trece hijerarhije,da to biva preuzeto u Prijem od bica trece hijerarhije.Te bi mi kao ljudi obavljali jednu dobru,jednu lepu, sjajnu molitvu-ako bi  preko zajednicke veze zivota sa smrcu ili preko nekog umrlog,tako mislili, tada  kazali:
                                    -To preuzimaju:Andeli,Arhandeli i Arhaji u Etersko tkanje,
Sudbinske-karmicke mreze, doticnog coveka !
Jer tu gledamo na neko duhovno stanje stvari.Pa to zavisi vec nesto od toga,da li ljudi duhovno stanje stvari misle ili ne,da li oni samo sa mislima,sto preostaju na Zemlji,ispracaju mrtve,ili da li oni prate mrtve na njihovom daljem putu sa mislima,sto su odraz onoga,sta se desava u onom carstvu,u koje je mrtvi - umrli usao.?
                         To je bas ono,moji dragi prijatelji,sto se danasnjoj  nauci –Inicijacije,kao takvo cudnovato pozeljno pojavljuje:da se u toku zemaljskog zivota bude takvo mislilo sto je odraz-slika jednog istinskog duhovnog dozivljaja.Sa cistim teorijskim misljenjem,sa samo misljenjem otome,da covek poseduje vise clanove,sa nabrajanjem ovih visih clanova,jos uvek nije uspostavljena nikakva veza sa duhovnim svetom.Tek sa misljenjem o realitetima,sto se odigravaju u duhovnom svetu,uspostavljena je jedna takva veza u duhovnom svetu.
                         Zbog toga bi to trebalo moci ponovo srcem opaziti,sta  smo srcem osecali za vreme starih inicijacijskih vremena u onim starim misterijama,gde je  iniciranom upecatljivo dozivano:”Delajte sa sudbinom umrlih! To je bas samo vise ili manje od toga ostala  apstraktna rec:-Memento mori-,sto na danasnjeg coveka ne moze vise na dublji nacin dejstvovati,jer je to upravo postalo apstraktno,jer  to ne rasplinjava svest napolje u neki zivotniji zivot,kao sto je to ovde u culnom svetu.
I sta je tu prijem covecije sudbinske mreze kroz:Andele,Arhandele i Arhaje,to se razvija tako da se ima utisak: to tka i zivi u ljubicasto-plavoj eterskoj atmosferi. Pa  kad se etersko telo raspline,to znaci,kada su misli udahnute od Andela,Arhandela i Arhaja,tad nstupa covek nakon nekoliko dana u ovaj zivotunazad”,kao sto sam vam to prikazao.Tu dozivljava covek svoja dela,svoje impulse volje,svoje misaone pravce tako,kako su oni delovali u drugim ljudima,kojima je on ponesto dobra ili zla ucinio.On se uzivljava potpuno u duse drugih ljudi,on ne zivi u svojoj sopstvenoj dusi.Sa jasnom svescu, da je on to sto sa ovim stvarima, ima nesto sto je ucinio,dozivljava on ove dozivljaje,pred sobom, koji u dubini duse ovih drugih ljudi  su protekli,sa kojima  je on stupio u karmicku vezu,kojima je on uopste bilo nesto ucinio u  dobru ili zlu.Tu se pokazuje opet,kako  od sada biva preuzeto ono,sta covek tako dozivljava.On to dozivljava u punoj stvarnosti,u jednoj stvarnosti,koju ja cak moradoh prikazati kao jos stvarniju, nego onu culnu stvarnost izmedu rodenja i smrti.Dakle,on dozivljava jednu realnost u kojoj on,hteo bih reci,stoji  unutra kao u usijanju-zeravici,nego ovde u zemaljskom zivotu!
                        Pogleda li se ponovo sa druge strane sa pogledom  uvida Inicijacije,tako se vidi,kako sada to sta covek dozivljava,biva u sustini preuzeto u realnost:Kirioteta,Dinamisa i Exsusia(druga trijada hijerarhija).Oni usisavaju ljudska negativna dela.Oni se sa time preuzimaju.Pa ovaj pogled,ovaj  inicijacioni pogled,sto sad upucuje pogled na ovo sasvim cudnovato,kako ljudske u pravednost preokrenute posledice ucinjenih dela,bivaju usisane od:Exsusia,dinamisa i Kirioteta.Ovaj savrsen pogled prenosi onoga,ko ga ima,u takvu jednu svest,da on sebe prepoznaje u sredisnjoj tacki Sunca,i na taj nacin u sredistu planetarnog sistema.On gleda iz tacke gledista Sunca na ono,sta se dogada.Te on vidi neko ljubicasto obojeno tkanje i zivot,on vidi usisavanje u pravednost pretvorena ljudska dela kroz:Exsusia,Dinamis i Kiriotete u tkanju i zivotu  jedne svetlo-violetne,ljubicasto obojene Astralne atmosfere !                                       
               Vidite,ovde je istina,da suncev pogled kako se on predstavlja zemaljskim ljudima,bas je samo sa jedne strane ovde pretstavljen od periferije.Od sredista pojavljuje se Sunce kao polje,gde duhovna delovanja,dela od:Exusia,Dinamisa i Kirioteta promicu pred sobom.Ovde je sve duhovno delo-duhovni dozivljaj.Tu nalazimo,hteo bih reci,nalicje slike zemaljskog zivota,sto ga mi dozivljavamo ovde izmedu rodenja i smrti.Pa opet mi mislimo na pravi nacin na ono,sta se tu desava,kad misli uoblicimo tako,da mi reci, sto ih  obicno uzimamo samo za:nestajanje,sagresenje,uvenulost,unistiti i sl. bivaju upotrebljavane u svom istinskom znacenju.Mi imamo rec: “bice”,imamo rec “davanje”.Ako mi kazemo:”oprostaj”,-to znaci”,zrtvovanje”. Samo u  igri karata,to se zove drugacije,ali u umereno-prirodnom govoru to se zove:zrtvovanje ili samoodricanje.Ako kazemo:”-poslato”,to znaci:Bice otposlati! Sa ovom svescu mi obrazujemo ovu recenicu:-To se otpravlja u Exusie,Dinamise i Kiriotete u astralno osecanje kosmosa,
                                         -     pravedne posledice covekovih zemaljskih zivota !
Tada kad je ovo ispunjeno,ako je covek proziveo ovu 1/3 zemaljskog zivota nakon smrti,vratio se nazad sad ponovo na pocetnu tacku zemaljskog zivota.Ali u duhovnom prostoru oseca u momentu pred svoj ulazak u zemaljski zivot,tu stupa covek,moze se reci,kroz srediste Sunca,u istinsku “duhovnu-zemlju” ! Tu unutra postaju sad ova u pravedna preobracena zemaljska dela,preuzeta u delatnost prve hijerarhije(trijade).Ovde dospeva covek u oblast :Trona(prestola),Heruvima i Serafima.Tu ulazi covek u jedno carstvo,kod ovog pristupa on oseca:-Sta se na Zemlji kroz mene dogodilo,to preuzimaju u njih sopstvena moja dela:Serafimi,Heruvimi i Troni(prva trijada hijerarhija).
                       Razmislite samo,moji dragi prijatelji.Mi mislimo pravilno o onome,sta se dogada sa umrlim u daljem zivotu nakon smrti,ako mi cuvamo i  negujemo misli:To sta je on ovde na Zemlji  u sudbina-mrezu  upleo,to biva najpre pokupljeno od:Andela,Arhandela i Arhaja. Oni to prenose u sledeci otsek izmedu smrti i jednog novog zivota,u oblast:Exusia,Dinamisa i Kirioteta .Ovo biva obuhvaceno,ispleteno od bica Prve hijerarhije.Pa uvek ovo ispredanje ,obuhvacanje u bica,u delo-bice(Tatenwesen),biva preuzeto u  rad: :Trona,Heruvima i Serafima , ono sto je covek  cinio na Zemlji. A mi mislimo ponovo ispravno,kada se povezemo sa prvom i drugom recenicom,ovoj trecoj priklonimo:
                                      -To vaskrsava u:Tronima,Heruvimima i Serfimima
                                       kao onih delotvornih bica- pravedna uoblicavanja ljudskog   zemaljskog zivota.-Tako, ako covek usmeri Inicijaciski pogled na to,sta se neprestano dogada u duhovnom svetu, mi ovde na Zemlji imamo to ljudsko proganjanje  sa Karma-instinktom,sa tim,sto se odigrava kao neko sudbinsko tkanje.Nekakvo vise ili manje misaonom tkanju slicno tkivo.Ako pak usmerimo pogled na gore u duhovne svetove,onda vidimo kako  ono,sta su nekada ljudska zemaljska dela bila,nakon sto se peoslo kroz: Andele,Arhandele,Arhaje,Exsusie<Dinamis,Kiriotete,biva prihvaceno,gore se kao nebeska dela prosiruju  kod :Trona,Heruvima i  Serafima.
1)      To preuzimaju:Andeli,Arhandeli,Arhaji  u etersko tkanje sudbinsku mrezu covekovu !
2)      To se otprema u :Exusie,Diname,Kiriotete u astralna osecanja kosmosa pravicne posledice zemaljskog zivota coveka.
3)      To vskrsava u :Tronima,Heruvimima,Serafimima kao ona delatna
 bica  pravicnih uoblicenja ludskog zemaljskog zivota.
To je dragi moji prijatelji,narocito u sadasnjosti znacajna,beskrajno znacajna,jedna beskrajno velicanstveno znacajna cinjenica.Jer sad je upravo tako u nastupajucem “Mihailovom carstvu”,da,hteo bih kazati,u ovom svetsko-istorijskom trenutku,mogu biti videna dela onih ljudi,koji su pre svrsetka Kali-Juge(mracnog doba) u osamdesetim,devedesetim godinama proslog(-XIX-) veka, ovde na  Zemlji ziveli.Ono,sto je tada bilo medu ljudima,to je sada postalo preuzeto od:Trona,Heruvima,Serafima.Ali nikada ne bese tako veliki contrast duhonog svetla, za ovu cinjenicu,kao sto je u sadasnjosti..
                      Kada je covek u osamdesetim godinama devetnaestog veka upravio pogled i video kako od “revolucionarnih” ljudi od sredine–XIX- veka,u njihovim delima donekle behu preuzeti  od :Trona,Heruvima i Serafima,videlo se tad,da se nesto talozilo kao natmurenost oko sredine –XIX- veka.Pa se to rasvetlilo samo malo  na ono,sto se onda videlo kod prelaza u carstvo :Serafima,Heruvima i Trona.Ali kada se sad pogleda unazad na to,sta se na kraju-XIX-veka odigralo kao dela ljudi u odnosu ljudi medusobno,onda-nakon sto se upravo jos jasno moglo videti u onom zavrsavajucem Kali-Juga vremenu.Sta se tu odigralo takoreci, kako su razvijene mislilacke mase mogle sagledavati, ono,sto se srazmerno sudbini medu ovim ljudima od kraja Kali-Juge odigravalo.Zatim izcezava  to a vidi se ono,krecuci se prema nebu  sta je iz toga postalo,u jednom zracecem jasnom svetlu!
                      Ali to ne dokazije nista drugo nego cudno znacenje onog,sta se zapravo desava u pretvaranju od ljudskih zemaljskih dela u dusevna nebeska dela u sadasnjosti.Jer,sta covek kao svoju sudbinu,kao svoju karmu dozivljava to se odigrava za njega ,u njmu,u njemu od zemaljskog zivota do zemaljskog  zivota.Ali ono,sto se odigrava jos u regionu nebeskih svetova kao posledice toga,sta je on ovde na zemlji doziveo i priredio,to dejstvuje trajno takode u istorijskom uoblicavanju zemaljskog zivota,dalje.To se odigrava u tome,sto covek ovde na Zemlji ne gospodari kao pojedinac.
                     Uzmite ovu recenicu samo u njenoj punoj tezini,moji dragi prijatelji.Covek pojedinac,dozivljava svoju sudbinu.Vec ako dve osobe deluju zajedno,nastaje bas skroz nesto drugo, nego izvrsenje sudbine jednog i drugog coveka.Odigrava se to takoreci izmedu oba coveka nesto,sto proizilazi iz onog,sta svaki pojedinac dozivljava.Za obicnu svest nije najpre primetna nikakva veza izmedu toga ,sta se tu izmedu ljudi dogada, i onoga sta se gore u duhovnim svetovima dogada.Samo ako svetacko-duhovno delovanje, bude dole spusteno u fizicko-culni svet,kada ljudi budu svesno uoblicili svoja fizicko culna dela, tako,da su ona istovremeno dela duhovnog sveta,ondah postaje uspostavljena jedna takva veza.Ali sve to,sta se onda dogada izmedu ljudi u velikom okruzenju,to je cak jos nesto drugo,nego sta pojedini covek dozivljava kao sudbinu.Sve to sto nije  ljudska pojedinacna sudbina,vec sta se kroz zajedno-Misljenje ,  zajedno-Osecanje,zajednu-Volju i zajedno-Delovanje ljudi na Zemlji bude desavalo,to  stoji u vezi sa onim sta gore cino-dejstvuju:Serafimi,Heruvimi i Troni.Te,u  to uticu dela ljudi u zajednistvo ovog coveka,a takode pojedinacne covekove zemaljske zivote !
                     Ondah je upravo dalji pogled,sto se nudi Inicijaciskom pogledu,od jednog narocitog znacaja.Mi gledamo gore uvis.Gore se pokazuju danas posledicna dela onoga,sta se u poslednjm sedamdesetim, osamdesetim , devedesetim godinama –XIX-veka odigralo ovde na ZemljiTada je to,kao fina kisa –duhovna kisa pala na Zemlju i pokvasila ljudske duse ,goneci ih ka tome sta izmedu ljudi nekako istorijski nastaje. I opet se tu moze videti, u zivim mislima-lik uogledalu-onoga sto danas zivi na zaobilaznom putu kroz:Serafime,Heruvime,sto je u sedamdesetim,osamdesetim,devedesetim godinama XIX- veka ovde na Zemlji bilo ucinjeno kroz ljude.
                    Kada se ovo raspoznaje,to je nekom bas zaista cesto puta tako,da se sasvim tacno vidi:-Covek govori danas nekom coveku,ono,sta on nekome kaze kroz opste misljenje,sto ne dolazi iz svojih licnih emocija,svojih licnih impulsa,vec sta on nekom kaze jer je on upravo pristalica ovoga vremena-epohe.To se pojavljuje nekome cesto puta kao da stoji u vezi sa onim ljudima sa kojima je ziveo u sedamdesetim,osamdesetim,devedesetim godinama:XIX-veka.Zaista je totako,da covek danas vidi poneke ljude ,kao na nekoj duhovnoj skupstini,opkoljen izvesnim ljudima sto se okolo njega trude.Ali zapravo samo oni, od neba kisovite “slike u ogledalu” onoga,sto je zivelo kroz ljude u zadnjoj trecini XIX-veka.
                    Tako obilaze zaista na duhovan nacin oni”povratnici”(Revenantis),hteo bih reci,koji su realne aveti jednog ranijeg vremena u nekom kasnijem vremenu.To su nekakva fina,generalna karma-dejstva,sto su prisutna u svetu i koja cesto puta takode od najvecih okultista,ne bivaju uocena.Covek ne  bi hteo ponekom,danas nista licno,vec stereotipno kazati-u Uho promrmljati:-“To je tebi taj ili onaj, u zadnjoj trecini –XIX-veka,kazao !                                                    
                     Tako tek postaje zivot jedna Celina. I  opet mora od ovog vremena,od ovog sa istekom Kali-Juga zapocetim vremenom biti receno,da se to razlikuje od svih pre svega istorijskih ranijih vremena.Razlikuje se na nacin,da se zaista ona ljudska dela,sto su protekla u zadnjoj trecini XIX-veka, imaju nezamislivo veliki uticaj na prvu trecinu ovog XX-veka.
                      Moji dragi prijatelji,ja to kazem,u ovom trenutku kad nesto  zelim sa ovim obeleziti,sto je daleko svakoj upotrebi od sujevernih reci.Ja to kazem kao nesto,sto ce se sa punom svescu da izgovori ,bude kazata jedna egzaktna cinjenica:-Jos nikada tako nisu uocljivo sablasti-aveti,ovog naseg prohujalog vremena medu nama tumarale,kao u sadasnjosti.Pa,ako danas ljudi ne primecuju ove aveti,to nije zato sto mi zivimo u mracnom vremenu,vec,jer su ljudi najpre jos kroz svetlo osvetljenog vremena,zaslepljeni.Zato je to,sto kroz revansizam? XIX-veka bice medu nama izvrseno,nesto tako strasno plodonosno zap Ariman-ljude.Ovi arimanicki ljudi deluju danas a da to ljudi ne primecuju,na jedan narocito los nacin.Oni pokusavaju,sto je vise od ovih aveti prosloga veka,hteo bih reci,da arimanicki cementiraju i da dovedu do uticaja,na ove ljude sadasnjosti.
                       Covek ne moze nikako ovom arimanickom toku naseg vremena ,vise nikako izaci u susret,  kao kroz sve to sto se desava,dok se za zablude prosloga veka,sto su zapravo danas za uvidavne davno ugasene ideje,obrazovana popularna udruzenja.Naivnost,nije nikada tako snazno u nekom vremenu, ove zablude proslih vremena popularisala kao u danasnjem vremenu,kao u sadasnjosti.Tako se moze reci:Zeli li covek upoznati bice arimanickih dela,to se moze zapravo danas svukuda,gde se posecuju skupovi –sabori,koji su delatni iz obicne svesti.Covek ima danas mnogo prilika,da u svetu Arimanizam prepozna,jer on dejstvuje izvanredno snazno.Pa on je bas taj,koji ovim okolnim putem,kao sto sam danas objasnio,ljude zadrzava od toga,da preuzmu ono u njihova srca I njihove duse,sta novo mora nastupiti,jer to zapravo ranije ne beset u,kao to,sto upravo danas nastupa u Antroposofiji !!
                          Ljudi su tako vec zadovoljni,ako oni samo mogu ikako,ono sto u Antroposofiji novo izlazi na svetlo dana,mogli poklopiti sa ma kakvim starim izgovorom.Potrebno je samo videti,kako su ovi ljudi zadovoljni kad u nekom predavanju od mene nesto proizilazi,o cemu tad neki moze kazati:-Pogledaj,to stoji takode  u jednoj staroj knjizi-! Ipak to stoji unutar sasvim drugacije,upravo iz sasvim drugih  razloga svesti.Ali covek je tako malo hrabar,da preduzme to,sto raste na tlu sadasnjosti,da se vec oseca smiren,ako tako nesto moze preneti ovamo iz proslosti.
                         To upravo potvrduje,kako snazno deluju impulsi iz proslosti na sadasnje ljude ,I kako se smireni osecaju ljudi sadasnjosti, kad na njih deluju impulsi iz proslosti.A to dolazi upravo otuda,da ovaj XIX-vek tako snazno jos deluje unutar XX-og veka.Buduci posmatraci istorije covecantva sadasnjosti,sto bas duhovno postaje opisano, dok mi danas  opisujemo samo iz dokumenata oni ce pre svega imati da opisuju,sta se nalazi u recima.Pogleda li covek na pocetak XX-og veka,na prva tri desetljeca,tako sve se to ispostavlja najvise, kao kada bi to bilo zapravo ucinjeno od senkovitih slika, ljudskog delovanja, od kraja –XIX og veka.
                         Ako bih mozda smeo ovde izgovoriti jednu rec, - to istinski nije politicki misljeno-.Politika mora iz naseg Antroposofskog drustva ostati sasvim izvan-ali ako smem ovde izgovoriti jednu rec,da upravo jednostavno treba cinjenice okarakterisati,to je ovo:Covek moze pogledti na dela svetskih tumbanja-dogadaje,jer to uopste i nisu bila bas dela,ali na dogadaje svetskih preokreta,poimence drugog deseljecaXX-veka.To je vec cak cesto puta bilo izgovoreno,da je postalo trivijalnost-otrcano,da se kaze,da zapravo tako dugo dok vreme vazi preko koga se istorija pise,takve pretumbacije u svetu nije donelo.Ali ne stoje li ljudi na neki nacin,u ovim delima unutar svetskih preokreta,kao da oni nisu tu umesani?Luta se svuda okolo,to je tako kao da se ova tumbanja svetskih dogadaja,odigravaju izvan ljudi,kao da ljudi ne imadose uopste nikakvog udela u svemu tome.Moglo bi se skoro svakog coveka,koga danas susrecemo,pitati:Da,jesi li ti doprineo tome drugom desetljecu XX-veka? I tek, kada se ova stvar pogleda jos sa dugog stanovista:kako se  bespomocno osecaju ljudi,kako beskrajno bespomocni u osudama,kako bespomocni u delanju.Ministarske stolice, jos nisu nikada pod tako velikim teskocama bile zaposednute kao u tom vremenu.Pomislite samo,kako je cudnosta se u ovom pravcu zapravo dogada,kako su ljudi bespomocni u tome,sta se tu odigrava ! Tu se dolazi vec na to,postaviti pitanje:Da,ko tu zapravo ipak nesto radi? Ko je na tome ucestvovao? Sad,ko je na tom sudelovao,dragi moji prijatelji,to su,vise nego ovi ljudi sadasnjice,ljudi od zadnje trecine XIX-og veka.Cije se senkovite snage vide delatne u svemu.
Vidite,to je tajna nasega vremena.Covek bi hteo reci:-Nikakvi drugi umrli, nisu ikada bili tako mocni kao oni od zadnje trecine XIX-og veka.To je takode jedan svetski aspect.Pa ako se u odnosu na duhovnu sadrzinu,odgovarajuce stvari sagledaju u pojedinacnom slucaju,dolazi se ipak do sasvim cudnovatog.Za mene licno,radilo se Da li bih ja kod novih izdanja mojih spisa,sto su bili pisani u sedamdesetim,osamdesetim,devedesetim godinama proslog(XIX) veka,trebao ovo ili ono menjati?Oni,obicne cifte-tvrdice sadasnjice,kazali su:-Sve se obnovilo;naucne teorije i hipoteze od onda,su vec davno prevazidene stvari-.Ali ako se posmatraju ove stvari sa realne tacke gledanja,tako covek ne oze nista menjati.Nego zapravo iza svakog,ko pise danas neku knjigu ili taj sto govori sa  neke katedre,stoji neko tu iza senke. Govore:Du Bojs-Reymondovi,Helmholtzi,Hekelovci,oni sto su upravo u ono vreme govorili u medicini:Oppolzer,Billrots-ovi itd.Tu je nesto od tajni sadasnjosti.Zbog toga kaze Inicijaciska nauka:-Nikada nisu bili  mrtvi,tako mocni kao u nasem vremenu !!
                        To je ono,sto sam hteo sada priloziti u ovim:Karma posmatranjima !

                                           

                                                         TRECE  PREDAVANJE
                                                                                     
                                                                                     Dornach: 6. Juli 1924 god.

                    Videli smo,kako je posmatranje karme ukljuceno u covekovu sudbinu,vodi od najudaljenijih odnosa Svemira,od zvezdanih svetova sve do unutar najintimnijeg dozivljavanja covecijeg  srca.Utoliko je ovo srce bas jedan izraz za sve to,sto covek u zivotu  na sebi oseca da deluje,sta prethodi sa njm u zajednickoj vezi zemaljskog postojanja.Mi bivamo pozvani uvek iznova,kada pravo iz jednog dubljeg razumevanja karmickih  veza ,do suda-misljenja zelimo doci, ,da zagledamo unutar ove obadve tako udaljene jedna od druge postojece oblasti, svetskog postojanja.Covek mora zapravo reci:Sta se inace takode posmatra,bila to priroda,bilo to manje prirodna konfiguracija ljudskog razvoja u istoriji ili zivotu naroda,sve to ne vodi tako visoko gore u kosmicke regione,kao pravo karma-posmatranje.Ovo karma posmatranje,ono nas cini uopste obazrivijim na covecije zajednicke veze,ovde na Zemlji provedenim zivotima i  sa onim sto protice  u daljinama sveta.Mi vidimo ovaj covecij zivot na Zemlji,kad  u neku ruku- to dostigne svoje granice,razvije se otprilike do sedamdesetih godina.Sta je iznad toga,jeste zapravo milostiv poklonjen zivot.Sta je ispod toga,stoji pod karmickim uticajem:ove cemo imati jos da posmatramo.
                      Ali covek moze-to smo bas vec cesto sa razlicitih gledista u raznim posmatranjima dotakli-jedan coveciji zemaljski zivot, racunati na oko sedamdeset i dve godine.Sedamdeset i dve godine je sad takode,gledano iz pozadine tajni kososa,jedan cudnovatan broj.Njegovo znacenje ce nekome,zapravo tek onda biti jasno,ako-hteo bih reci-se uzme u obzir kosmicka tajna covecijeg zemaljskog zivota.Mi smo bas opisivali,sta je zapravo Zvezdani svet sa duhovnog gledista?Mi dolazimo takoreci,kada u jedan novi zemaljski zivot stupamo,iz zvezdanog sveta nazad u ovaj zemaljski zivot.Pa,tu nekome padne napamet,kako se stara saznanja,iako covek uopste nije tradicionalno sa njima povezan,jednostavno ponovo otkrivaju,tek sto se uz pomoc danasnjeg duhovnog istrazivanja priblizimo odgovarajucoj oblasti.Cak smo videli,kako razne planete- zvezde,kao nepokretne zvezde- uzimaju ucesca u covekovom zivotu,na tome sto u taj coveciji zivot prodire i provlaci ovde na Zemlji. Na kraju,ako imamo pred nama jedan prozivljen zivot,sto uopste nije ostao zarobljen u donjim granicama-sferama: To prozivljavamo najmanje, jednu polovinu,zemaljskog zivota.Moze se reci:Covek,dok on od duhovno-kosmickih daljina silazi dole u jedno zemaljsko postojanje-zivot,dolazi uvek  ovamo od jedne odredene Zvezde.Ovaj pravac se moze pratiti, to nije nestvarno,vec naprotiv cisto exaktno,kada  govorimo o tome,da covek ima “svoju Zvezdu”. Jedna odredena zvezda, stajacica,je duhovna “domovina” coveka.
                    Kada covek dozivi ono sto je izvan prostora i vremena,postace izmedu smrti i jednog novog rodenja,preokrenuto u svoju prostornu slikovitost,tad se mora doci do toga,da se sebi kaze:-Svaki covek ima svoju zvezdu,koja je odredena za to,sta on sebi izgradi izmedu smrti i jednog novog rodenja, pa zato on dolazi ovamo iz pravca jedne odredene zvezde!-Tako da mi vec u naseme bicu-dusi, mozemo prihvatiti pretstavu:-Kada posmatramo ceo ljudski rod,sto Zemlju nastanjuje,nacicemo- ako ovde na Zemlji cinimo osvrte-sagledavanja kontinente prolazimo,ovi kontinenti su nastanjeni od onih ljudi sto su inkarnirani u sadasnjosti.One druge ljude-gde da ih nademo u Vasioni? Kuda da gledamo u Svemir,ako zelimo dusevni pogled uputiti ka njima,nakon sto su oni tamo proveli skroz  neko odredeno vreme,posle prolaska kroz dveri smrti?Mi gledamo u pravim pravcima,kada gledamo prema zvezdanom nebu.Tu su one duse-svakako su to pravci sto nas te duse nalaze,izmedu smrti i jednog novog rodenja.Mi sagledavamo ceo ljudski rod,sto Zemlju nastanjuje,kada uputimo pogled na gore i na dole!
                    Samo oni,koji su upravo na putu:”odavde”tamo ili na putu “otuda”na ovamo,njih nalazimo u Planetarnom regionu.Ali mi ne mozemo govoriti o”satu u pola nociduse,izmedu smrti i jednog novog rodenja a da ne mislimo na jednu zvezdu.Jer onda u neku ruku,ali s obzirom na ono sta sam ja govorio ,o zvezdanom bicu,-covek stanuje izmedu smrti i jednog novog rodenja.Kada covek pristupi kosmosu sa nekim ovakvim znanjem,moji dragi prijatelji:Tu napolju su Zvezde,svetske oznake,iz kojih prema nama svetluca i bljesti dusevni zivot onih,sto su izmedu smrti i jednog novog rodenja-! Tad skrecemo paznju na to,da mi bas na tome takode mozemo sagledati konstelaciju zvezde,pitajuci se:-Kako je povezano ovo sve,sto mi gledamo u svetskim daljinama,zajedno sa ljudskim zivotom?Mi ucimo tada drugacije,puni dusevnosti da gledamo na srebrno-sjajni Mesec,na sijajuce Sunce,na nocne plamtece Zvezde.Jer mi se osecamo sa svim tim takode covecanski  ujedinjeni.Pa,to je nesto,sto kroz Antroposofiju za ljudske duse moze postati  dostignuto:-da se ove ljudske duse osecaju sa celim kosmosom,takode covecanski ujedinjene.Ali,tek onda se nama otvaraju izvesne tajne postanka sveta.
                     Moji dragi prijatelji,Sunce –izlazi i zalazi.Zvezde takode izlaze i zalaze.Mi mozemo pratiti kako Sunce,recimo,zalazi u oblast gde su odredene grupe zvezda.Mozemo pratiti onaj prividni put,kako se danas kaze,staze-sto zvezde cine pri nihovom obilasku okolo Zemlje:mozemo pratiti Suncev put.Mi kazemo danas,u toku (24 sata),biva to tako,da Sunce obilazi Zemlju-prividno naravno sve-,da zvezde obilaze Zemlju.Tako kazemo,ali to nije bas pravilno receno.Ako uvek ponovo i opet ponovo, obratimo paznju na zvezdanu stazu i Suncevu stazu dolazimo iza toga,da Sunce u odnosu na zvezde ne zalazi u isto vreme,nego uvek nesto malo kasnije.Svaki dan malo manje kasnije,dolazi ono na mesto na kojem je ono bilo prethodnog dana u odnosu na zvezde.Te se ondah sabiraju ove vremenske staze, usled cega Sunce uvek zaostaje iza koraka zvezda.Sabirajuci se,postaje:-jedan sat,postaje dva sata,tri sata i na kraju –jedan ceo dan.Pa se vremenska tacka vraca unazad,gde mozemo kazati:Sunce, je iza zvezde zaostalo  za  jedan dan!
                      A sad uzmimo,neko je sto se mene tice,bio roden : 1  Marta ma koje godine,ziveo je do isteka 72 godine svoga zivota.On slavi svoj rodendan uvek na 1 mart,jer Sunce kaze: 1-og Marta je ovaj rodendan.On ga moze slaviti takode i tako,jer Sunce sija skroz 72 godine,kada ono takode zaostaje u odnosu prema zvezdama,ipak uvek u susedstvu one zvezde sto je sijala,kada je covek na Zemlju pristigao-roden,reinkarniran
                        Ali kada je covek ziveo 72 godine,tad je prosao jedan ceo dan, i on dolazi u svom zivotnom dobu na neko mesto,gde je Sunce napustilo onu zvezdu,u koju je ono nastupilo ,kada je on stupio u svoj zivot. I on  izlazi kod svoga rodendana,preko  1-og Marta van; jer zvezda ne pokazuje vise isto,sta kaze Sunce.Zvezde govore:-To je 1 Mart,a Sunce kaze:to je 2 Mart.Covek je tako izgubio jedan Svetski dan,jer to su upravo 72 godine,da Sunce za jedan dan zaostaje iza zvezde.Pa u toku ovog vremena,dok se Sunce u zoni njegove zvezde moze zadrzati,moze covek na Zemlji ziveti. Onda,pod normalnim uslovima,kad Sunce ne moze vise da umiri njegovu Zvezdu o njegovom zemaljskom postanku-zivotu,kad Sunce ne moze vise kazati njegovoj zvezdi:-“Taj je dole,i ja ti dajem to,sta tebi ovaj covek ima da preda,preko mene.Dok sad  ja privremeno,tebe prikrivajuci,sa njim cinim ono,sta si ti inace sa njim radila izmedu smrti i jednog novog rodenja,Ako Sunce ne moze vise to da kaze Zvezdi,tada Zvezda nareduje tome coveku,da se vrati opet nazad”!!!
                       Pa tu imamo obrazac-zbivanje na nebu,kao neposredno u vezi sa covecijim zivotom na Zemlji:Mi vidimo u tajnama nebesa ,izgovorenu zivotnu starost coveka.Covek moze da zivi 72 godine,jer Sunce u ovo vreme zaostaje za zajedan dan.Dakle,ono tada ne moze vise “umiriti” jednu zvezdu,koju je ono prethodno umirivalo,u onom trenutku kada se ono pred nju postavilo.Tako da je ona-Zvezda-,postala ponovo slobodna za duhovno-dusevni  rad coveka u kosmosu .!                                                          
                     Ove stvari-saznanja,ne mogu  zapravo  drugacije biti shvacene,nego ako se budu razumele sa strahopostovanjem,sa onim strahopostovanjem koje su stare misterije ovo strahopostovanje, pred onim “Svevisnjim”(Ober) nazivale. Jer ovo strahopostovanje pred onim Svevisnjim,vodi nas uvek ponovo na ono sta se ovde  na Zemlji  dogada , u vezi da se vidi  sa tim,sta se u onom silno-velicanstvenom Zvezdanom pismu ,odigrava? A to je zapravo ipak neki  pravo ogranicen zivot,sto ga ljudi danas na primer vode nasuprot onom zivotu,sto se jos bese vodio u pocetku trece Poatlanske epohe.Gde se svuda kod ljudi racunalo,ne prema onom,sto same svoje korake na Zemlji obelezava,nego prema onom,sta o covekovom zivotu govore Zvezde u Svemiru !
                     Vidite,da li je covek neki put u stanju da obrati paznju na ovakve veze i da li u mogucnosti,da u svojoj dusi prihvati takve veze sa strahopostovanjem,tada ce takode sebi moci kazati:-Sta uvek ovde na Zemlji prolazi,ima svoj korelat-svoje nalicje u duhovnim svetovima.A u “zvezdanom pismu”izrazava se,kakva je veza izmedu toga sta ovde prolazi,sa tim-ako sa zemaljskog gledista izrazimo-sta se jedno krace vreme prije u duhovnom svetu dogodilo.Pa,zapravo mora svako karmicko posmatranje u ovako plasljivom strahopostovanju biti postavljeno pred svetske tjne.Priblizimo se sad,u takvom bojazljivom strahopostovanju ponekim karmickim posmatranjima,sto treba da se bavimo u skorasnje vreme.Uzmimo najpre to :Ovde sedi neko mnostvo ljudi,jedan isecak iz toga,sto se naziva Antroposofsko drustvo.Uvek,da li je neko sad sa snaznijim a drugi  sa slabijim vezama ujedinjensa  ovim  Antroposofskim drustvom,to pripada  vec  sudbini  tog coveka,a    kod ponekih za temelj,intezivne sudbine,da pronadu svoj put u Antroposofsko drustvo.A sad to lezi u nekom produhovljenju,koje Antroposofsko drustvo treba naci od vremena “Bozicne skupstine”,od sada i uvek svesnije i  svesnije da postane o onome,sto se duhavno-kosmicki nalazi u temelju jednog takvog drustva,kakvo je ovo Antroposofsko drustvo.Onda moze i  iz ove svesti,da se pojedinac nalazi unutar ovog drustva.      
                  Zbog toga,  uvek moze biti shvatljivo,da sa jednom odgovornoscu,sto se predaje iz Bozicne skupstine, od tada ce takode sa tim poceti da nesto govori o Karmi Antroposofskog drustva.Ovo je jedna komplikovana karma,jer to je bas jedna Opsta karma sto nastaje iz karmickih  zajednickih uticaja mnogih pojedinih ljudi. I kada Vi sve to uzmete u njegovom istinskom ssmislu i  dubokom razumevanju,sta je u protoku ovog karma-predavanja bilo receno I sta takode proizilazi iz drugih zajednickih veza,koje su ovde bile razmatrane,ondah ce te bas doci na to,dragi moji prijatelji,da ono sto se ovde odigrava, u ovom trenutku ce biti jedan broj ljudi kroz njihovu karmu,uveden u Antroposofsko drustvo.To je predvideno,-tako to ja hocu nazvati- u jednom dogadaju koji se odigrao sa ovim ljudima,pre nego sto su oni stupili u zemaljsko postojanje.A to je opet naknadno delovanje-posledica,od dogadanja,sto su se odigrali u proslom zemaljskom zivotu!!            
                     Kada  vi sada najpre samo jedanput ostavite misli da lutaju preko svega toga,sta ce biti pokrenuto,kroz jednu takvu ideju,ondah ce te kazati:-Ova misao moze biti postepeno dotle produbljena,da se pojavi duhovna istorija,koja stoji iza Antroposofskog drustva.Samo se to ne moze dogoditi  u letu,nego moze samo polako i postepeno doci do svesti,da se i to cinjenje-delovanje Antroposofskog drustva oblikuje na temeljnim  osnovama,koji su skroz  za  antroposofe prisutni -postojeci.A sad,vidite najpre je to Antroposofija,koja ovo drustvo odrzava u vezi sa Antroposofijom kao takvom.Zato ona ipak mora ma na koji nacin,biti trazena od onog ,koji se nade u ovom drustvu.To ima svoje uzroke u tome,sta je bilo dozivljeno-mi zelimo najpre samo pratiti dotle-pre nego ove duse,sto upravo postaju antroposofi,sidose dole u zemaljsko postanje-zivot.!
                   Ali kada zatim sa jednim izvesnim pregledom na to,sta se tu zapravo izvrsilo,oko uputi pogled na svet,ondah se danas ovde mora reci sledece:Danas u svetu postoje mnogi ljudi,koje covek nalazi tu i tamo i od kojih,ako se njhove veze sa njihovim zemaljskim zivotom obuhvate ocima,mora se zapravo reci:-Oni su kroz ovaj  predzemaljski zivot-postanje,bili predodredeni za Antroposofsko drustvo pa ne mogu zbog izvesnih dogadaja,da pronadu put ka njemu.Mmnogo vise postoji ovakvih ljudi nego sto covek misli.Ali to nam nalaze tek pravo od srca pitanje:Koje je to predodredenje,kakva je to predispozicija,sto neku dusu  upucuje na Antroposofiju ?
                  Vidite,zeleo bih najpre da krenem od ekstremnih slucajeva,koji nas mogu poduciti,kako se odigrava karma upravo kod ovakvih stvari .U Antroposofskom drustvu nastaje bas zaista,-moglo bi se reci-na jedan intezivan nacin za pojedine ljude, ovo pitanje o karmi,nego unekim drugim oblastima.Ja bih zeleo samo da skrenem paznju na sledece:Zamislite,da su duse koje su u sadasnjosti inkarnirane u nekom ljudskom telu,ponajvise nisu tako daleko,moze se vec reci uopste nisu tako daleko, unazad povratiti,da su one najpre makar nesto mogle doziveti u proteklom zemaljskom zivotu.Uzmimo jedan radikalan primer:Sta je nijh unutar Antroposofskog pokreta, odvelo do Euritmije?-jer,ova euritmija nije cak ni postojala u ona vremena,u kojem su ove duse bile utelovljene,sto danas traze euritmiju
                    Tu nastaje goruce pitanje:Kako dolazi neka dusa do toga,da napravi korak prema euritmiji iz karmickih donjih slojeva svesti?Ali,tako je to bas sa svim pojedinim oblastima celokupnog zivota.Danas se nalaze duse,koje traze put ka onome ,sto Antroposofija nudi.Kako one dolaze do toga,sta su preduslovi njihove karme u prethodnom zivotu,da razviju  pravac  upravo ka Antroposofiji ?                 
                     Sada su tu pre svega takve duse,sto sa jednim izvesnim snaznim unutrasnjim  intenzitetom ,bivaju “naterani” prema Antroposofiji.Ovaj intenzitet nije bas kod svih isti,ali ima dusa,koje su sa nekim  snaznim unutrasnjim intenzitetom bile usmerene ka Antroposofiji,da se nekome pricinjava,kao kada se oni bez okolisenja-bez stranputica-u pravcu ka Antroposofiji upravljaju.Pa tako ulivaju  u koju god oblast antroposofskog zivota.Tu ima bezbroj dusa,sto iz osnova ka jednom takvom svetsko-kosmickom upravljanju dolazi u njihove duse,jer su oni imali narocito snazna osecanja u proteklim vekovima,u kojim su njihov zemaljski zivot proziveli,da je Hriscanstvo bilo pristiglo na jednu odredenu  prekretnicu.Oni su ziveli u jednom dobu,gde je hriscanstvo prvenstveno imalo dovesti do toga,da se prede u jedno vise ili manje instinktivno ljudsko osecanje.Gde bi hriscanstvo doduse sa nekom samorazumljivoscu,ali sa jednom instinktivnom samorazumljivoscu bilo uvezbano,gde duse zapravo nebi postavljale pitanja:-Zasto sam ja neki Hrist-hriscanin?- Pa dolazimo,ako bacimo pogled unazad na:13,12,1O,9,8 vek pohriscanskog razvitka,na takve duse, koje behu prohristovljene, sto su urastale u ono doba svesti,ali hriscanstvo jos pre ovog doba svesti,bilo je puno prihvaceno u cistoj  “dusi  razuma”.Ali takvima ce vec u odnosu na vise svetske stvari zablistati ono,sta treba ba donese “dusa svesti
Sta je tu-hteo bih reci-nesvesno zivelo,tako da u nekom smislu sa “zaobilazenjem” glave, tada je  ovo obavljanje uneseno u organizam.Sta je tu zivelo u nekom odnosu kao jedno skromno hriscanstvo,ali hriscanstvo,koje preko sebe licno nije doslo do jasnoce-bistrine,to je postavilo na ove ljude zahtev:- Jer,sto je nesvesno u jednom zemaljskom zivotu,postaje za jedan stepen svesnije u sledecem zemaljskom zivotu-.Ovo je
postavljeno  pitanje:-Zasto smo mi hriscani-?!!                                             
                     Ali to dovede do toga,-ja govorim danas na uvodan nacin pre svega nagovesteno,one treba dalje da budu izvedene-,da su takve duse tada takode u zivotu izmedu smrti i jednog novog rodenja,prvenstveno u prvoj polovini XIX-veka imale neku vezu u duhovnom svetu.Te su postojala”udruzenja dusa”u prvoj polovini XIX- veka u duhovnom svetu,koja su konsekvence hriscanstva izvukle,to su one ovde na Zemlji imale doziveti,u slavi i obimnom  sjaju  u  sveobuhvatnom otkrovenju duhovnoga sveta.Upravo u prvoj polovini XIX-veka,postojale su duse u zivotu izmedu smrti i jednog novog rodenja,koje su tezile u kosmickim imaginacijama da pretvore,sta su u jednom hriscanskom proteklom zivotu osecale.Pa upravo to,sto ja ovde opisah kao neki kult,to se odigralo tu u natculnom. I jedan veliki broj dusa,bese okupljen u ovim zajedno”izatkanim”kosmickim imaginacijama,u ovim snaznim slikama jednog buduceg zivota,to bi trebalo biti trazeno u izmenjenoj pojavi,za vreme sledeceg zemaljskog postanka- zivota.
                     Ali tu bese utkano sve ono,sto se na teskim unutrasnjim borbama-koje behu mnogo teze nego sto se obicno misli-odigrale izmedu –VII-og i 13..14  pohriscanskog veka.Duse onih ljudi –sto ih pominjem-upravo su u ovo vreme ponesto propatile.Pa sve sto su one tu prozivele,tkaju u onim mocni kosmickim  imaginacijama,sto su u prvoj polovini XIX-veka od jednog veceg broja  dusa,zajednicki bile izatkane.Sve to,sto je tu na kosmickim inaginacijama bilo izatkano,to je proigrano na jednoj strani od necega-da ja ne mogu drugacije opisati- vec,kao jedan vid ceznjivog osecanja punog ocekivanja.Svo ovo dozivljavanje od mocnih kosmickih imaginacija, bice  dozivljeno od ovih dusa  tako da one imaju  neki zgusnuti ,ali  iz raznovrsnih pojedinosti zgusnuti osecaj u njihovim dusama-u njihovim bestelesnim dusama.To je osecaj,sto ga ja mogu opisati na sledeci nacin:-Mi smo dole u zadnjem zemaljskom zivotu,doziveli naklonost prema Hristu.Duboko smo osecali tajnu,sto je tradicija bila sacuvala za hriscane,na taj sveti –istinsnki dogadaj,sto se odigrao u Palestini na pocetku hriscanskog racunanja vremena.-Ali,jel`On iza’ u celoj svojoj Slavi,u svem svojem sjaju pred nasom dusom stajao,ovaj:Hristos? Ovo pitanje proizaslo je iz dusevnosti-srca.Oni rekose:-Nismo li se mi samo posle nase smrti poneli,kao sto je Hristos sisao iz kosmickih visina kao Suncano bice na Zemlju?Jesmo li Ga doziveli kao kosmicko bice?On nije vise ovde:On je sjedinjen sa Zemljom;ovde postoji to samo nesto kao neka svetska-kosmicka uspomena na Njega.Mi opet moramo ka Zemlji pronaci onaj put,da bi Hrista imali pred nasom dusom.Hristos-ceznja pratila je ove duse-iz tkanja od velikih,velicanstvenih,kosmickih imaginacija ,koje su bile izatkane sa duhovima gornjih-visih hijerarhija.Ova ceznja pratila je ove duse iz predzemaljskog zivota, u ovaj zemaljski.To je nesto,sto sa jednim zanosnim intenzitetom moze biti dozivljen za duhovan pogled ,koji taj dogadaj u otelovljenom i u ne otelovljenom covecanstvu posmatrase u toku –XIX-i –XX-og veka. I onda se upravo umesala raznovrsnost unutar ovih utusaka.Jer upravo kroz to,da ove duse sto se ponovo pojavljuju,ucestvovase u njihovom Hristos-osecanju sve to,sta se je odigralo izmedu onih,koji su  prema Hristu stremili,i onih,sto jos stajahu unutar pretstava strog paganstva.Kako  to ponajvise bas bese slucaj u vekovima,na koje sam ja ukazao,upravo kroz to lezi za ove duse,zaista cak stavise mnogo od toga sta u dusi pridonosi mogucnost,na jednoj strani da se padne pod ikusenje od Lucifera a na drugoj strani pod iskusenje    :Arimana.Pa,ukarma-tkanju su Ariman  Lucifer upravo tako kao dobri Bogovi-bozanstva.To smo vec videli !
                     Od sada,sta je sve utkano u ono,sto se danas odigrava u svojim karmickim dejstvima,to mora biti  posebno produzeno,da bi zaista duhovne osnove antroposofskih teznji produzili.A to je,ako bude ozbiljno prihvacena “Bozicna skupstina”i apsolutni trenutak tu,gde se od izvesnih stvari-takoreci-sme biti zbacen veo -.zastor.Samo ove stvari moraju biti sa nuznom ozbiljnoscu shvacene.
                     Pocnimo jedanput,kako se kaze,sa jednim radikalnim slucajem.Ostavimo to,sta je upravo bilo receno,u danasnjem casu u pozadinu  upravljeno,dok se mi o sledecem dogovorimo.Mi vidimo,kako se iz predzemaljskog  postojanja-zivota,u zemaljsko postojanje kroz njihovo neprekidno vaspitanje,kroz to sta oni na Zemlji dozivljavaju, nalaze ljudske duse,koje traze put u Antroposofsko drustvo,sto su  neko vreme u Antropposofskom drustvu.Medu njma moze se desiti slucaj,da se upravo nakon toga jedna takva dusa neko izvesno vreme pokaze revnosna,mnogostruko cak stavise pokazuje se najrevnosniji clan Antroposofskog drustva,koja onda kasnije postaje najljuci protivnikPogledajmo Karmu, na jedan takav ekstreman slucaj: Uzmimo jedan takav ekstreman slucaj: Neko pristupi u Antroposofsko drustvo,on se pokaze kao jedan revnosan clan.Posle izvesnog vremena dovodi on sebe u stanje,ne samo da postaje protivnik, vec mozda naj pogrdniji-psovac-protivnik; To je u neku ruku,jedna veoma,veoma cudnovata karma !
                     Posmatrajmo jedan pojedinacan slucaj:Tu je jedna dusa,gledamo unazad u neki prethodni zemaljski zivot.Pri tome gledamo u doba,gde su stara secanja iz paganskog vremena, s obzirom na ljude koji su bili tu, i gde su se ovi ljudi nasli u tome,sto se bas u ono vreme-hteo bih reci: Sa toplinom bese prosirilo kao Hriscanstvo,ali sto je od mnogih ljudi ipak   bilo prihvaceno sa nekom izvesnom povrsnoscu.Ako se bude govorilo o ovakvim stvarima,mora  bas  uvek biti jasno,da se takoreci-mora negde poceti kod jednog zemaljskog zivota. Dakle,svaki zemaljski zivot vodi bas ponovo nazad na prethodni,tako da su tu neobjasnjvi rest-ostaci,na koje se kao gole cinjenice moze uputiti.One su bas opet karmicke posledice od ranije.Ali covek ipak mora od nekuda poceti !
                    Sad,moze li se jedna takva dusa videti,kako ona biva pronadena upravo u ono doba- doduse biva pronadena na neki nacin,sto je meni i drugima ovde u drustvu bliska bila.Pronadena ce biti u ono doba,na koje sam ukazao,kao na neki nacin promaseni alhemicar(Goldmacher).Posedovao je spise i rukopise koje je jedva mogao razumeti,sto ih je na svoj nacin protumacio.Pa onda eksperimentisuci njima po  propisima,zapravo nemajuci pojma o tome,sta je on tu radio.Jer pogledati unutar duhovno-hemijskih veza,nije nikako prosta stvar.A tako vidimo jednog takvog eksperimentatora sa malom bibliotekom raznovrsnih propisa,koji daleko vode sve do arapsko-mavarskih veza,pa vidimo kao neko  zapusteno mesto,ali neko mesto sto biva poseceno od mnogih radoznalaca,ovaj covek je razvio svoju delatnost.On dolazi do toga,da na sebi isprovocira jednu cudnovatu bolest.Tako pod uticajem ove nerazumljive,besmisleno- uvezbane delatnosti,jednu bolest-patnju,sto je naime zahvatila njegov grkljan-zdrelo.To je neka muska inkarnacija-tako da njegov glas postepeno odumirase , uvek sve vise  i  na kraju postade , jedva  da je tu.
                     Sada su hriscanska ucenja rasirena,ona obuhvataju ljude bas svukuda.Tu je na jednoj strani zudnja u ovim ljudima,da dostignu napraviti zlato a sa pravljenjem zlata i nesto drugo,sto bi covek mogao dostici,ako bi to u ondasnje doba bilo uspelo.Dok,na drugoj strani,nadiranje Hriscanstva na njega na neki nacin,pun je prigovora.Nesto od nekog-hteo bih reci-razvijajuci se ne na sasvim prociscenim Faustovskim raspolozenjem.Postaje snazan osecaj:-Nisi li ti ipak ucinio strasno nedelo? Pa malo pomalo obrazuje se otsad ipak pod uticajem takvih misli,skepticki u dusi ziva pojava:-Da si ti izgubio tvoj glas,to je Bozija kazna,pravedna kazna zbog toga,da si ti sebe naveo na nezakonite stvari- budalastine !
                     U ovom dusevnom stanju ,doticni je trazio savet od ljudi,koji su se sada takode povezali sa Antroposofskim drustvom,sto su onda u ono doba mogli tako uticati na svoju sudbinu,da oni u izvesnom smislu-spasise svoje duse iz duboke dileme.Tu se vec moze govoriti o jednom nacinu,spasenja duse.Ali sve se to izvrsilo pod takvim sporednim dogadajima,da je doticni ovo doziveo ipak samo u nekom snaznom spoljasnjem osecanju.Na jednoj strani postade on savladan od jednog nacina osecaja zahvalnosti,naspram onih,koji ga dusevno spasise.Dok,na drugoj strani umesao se pravo unutar u ovu nejasnocu, neki strasni Arimanicki impuls kroz ono,sto bese ovde nastupilo.Ka nekoj snaznoj,prema nepravedno-magicnoj nailazecoj teznji,neko ne sasvim cisto samo-ispunjenje, u Hriscanskoj pravednosti.U sve to umesao se unutar neki Arimanski pravac.Jer se nejasnoca preko duse prosirila,tako je doticni dosao do toga,da u svojoj zahvalnosti unese unutra jedan Arimanicki tok,pa zahvalnost postade preokrenuta u nesto,sto u dusi nade neki nedostojan izrazaj i doticnom je opet iskrslo pred dusu,kao da  on u zivotu izmedu smrti i jednog novog rodenja bese pristigao poimence a ono mesto,koje sam ja oznacio-kao prvu polovinu XIX-veka.Tako da je on tu proziveo sto je dusa u ono doba na spoljasnjom,otudenom-hteo bih reci-razvila u podlu-ulizica zahvalnost,da je on ovo prozivljvao tu ponovo u celokupnoj ljudskoj nedostojnosti.
                     Pa tako mi vidimo upravo ovu sliku arimanicke zahvalnosti,umesanu u kosmicke imaginacije,-o kojima sam govorio. I vidimo,kako ova dusa silazi dole iz predzemaljskog  postojanja  u zemaljski zivot,na jednoj strani sa svim onim impulsima,sto su njoj dosli iz njenog vremena onog starog’pravljenja Zlata-(alhemije-volje).Materijalizovanje duhovnih teznji,dok se na drugoj strani odvija pod arimanickim uticajem nesto,sto se jasno opaza kao osecaj stida preko neumerene,otudene zahvalnosti.Ova dva strujanja zive u dusi prilikom silaska dole i ispoljavaju se kroz to,da se ova doticna osoba,kad bude ponovo postala licnost u zemaljskom zivotu,trazi put ka onim sto behu tu,gde takode ova dusa bese u prvoj polovini XIX-veka.
                     Sad nastaje najpre nesto kao neko secanje na to,sta je bilo prozivljeno u formi slike- te nezakonitosti spoljasnje zahvalnosti.To se sve odigrava-hteo bih reci-kao automatski,i pojavjuje se tad ono,sto zivi tu unutra,sto sam ja objasnio kao neki osecaj stida o sopstvenom ljudskom dostojanstvu.To obuzima ovu dusu.Ali da je tu ovo arimanizovano-takode iz karme ranijih vremena sasvim razumljivo-,prosipa se to kao neka strasna mrznja na sve ono,cemu se covek najpre obracao.A taj preokrenuti osecaj-srama,preokrece se,transformise se u jedno besno suparnistvo,istovremeno ujednjeno sa cudnim razocarenjem o tome,da je to nesvesno tako malo pronaslo svoje zadovoljenje. Ovo bi zadovoljstvo pronasli,kada bi makar nesto slicno nastupilo,kao to sto je stajalo u umetnosti,nezakonitog  pravljenja zlata-alhemija.
                     Vidite dragi moji prijatelji,tu imamo jedan primer,kako se sad u jednom radikalnom slucaju ove stvari unutrasnje preokrecu.Kako mi ove cudnovate,misteriozne puteve od tako necega, kako se veza od sram-osecaja i mrznje, u nekom ranijem postojanju mora  istraziti,kada mi iz prethodnih uzroka,zelimo razumeti  jedan sadasnji zemalljski zivot!!  Vidite,ako se takve stvari tako posmatraju,onda se izliva svakako nesto od razumevanja o svemu onom,sta u svetu kroz ljude prethodi,pa onda pocinju velike zivotne teskoce,kada se to uzme ozbiljno sa karmickim mislima.Ali ove teskoce treba da dodu,jer su one utemeljene u celokupnom bicu ljudskog zivota.Pa jedan takav pokret kao Antroposofski,mora upravo mnogo cemu biti izlozen,jer samo kroz to on moze razviti one snazne snage,koje su mu neophodno potrebne.Ja sam ovaj primer najpre naveo iz razloga,da bi videli,da ce takode-takoreci-to negativno morati biti trazeno u karmickim vezama sa celom sudbinom. Sto antroposofskom pokretu dozvoljva opstati iz prethodnih inkarnacija, to u njihovo drustvo ujedinise, i ono sto se sada dogada.
                     Tako moji dragi prijatelji,moze biti od pomoci,da se sasvim novo razumevanje malo po malo probudi za bice Antroposofskog pokreta. Da se –takoreci-dusa antropsofskog pokreta,sa svim njenim raznim teskocama moze biti istrazena.Jer i  tu  se ne mora ostati samo kod pojedinacnog  ljudskog  zivota,nego vratiti se na ono  sto se zapravo,ne moze se tu reci:-opet utelovilo-,ali opet:-ozivelo.Sa ovim Ja htedoh,danas poceti !


-CETVRTO  PREDAVANJE-

                    
                 Dornach, 8. Juli 1924 god.


Ja bih danas hteo nesto priloziti u nasim posmatranjima,da nam bude omoguceno, da ove karmicke veze  Antroposofskog drustva licno i tacnije  pratimo.Ono,sto ja danas  zelim pridodati to treba proizaci iz cinjenice, da su u Antroposofskom drustvu  dve grupe ljudi. Uopste,ja sam bas  okarakterisao kako se antroposofsko drustvo sakupilo iz pojedinih ljudi.Ova stvar je naravno najpre uopsteno misljena,ali ima upravo dve grupe ljudi u antroposofskom pokretu.Samo ove pojave sto sam ih okarakterisao,ne  vide se kao na dlanu,one nisu takve da se sa grubim posmatranjem moze kazati:Kod jednog je to tako,a kod drugog onako.Mnogo od toga,sta cu ja  danas imati da okarakterisem,ne nalazi se u punoj obicnoj svesti  licnosti,nego lezi upravo kao to sto je karmicko,u instinktivnom,u podsvesti utiskuje se apsolutno u karakteru,temperamentu  u itinskim postupcima.
Mi imamo da jednu grupu razlikujeemo,koja stoji prema hriscanstvu na neki takav nacin,da pripadniku ove grupe, pripadnost prema hriscanstvu lezi narocito na srcu, i da u njegovoj dusi zivi ceznja,da se kao Antroposof  u pravom smislu reci kako to shvata,moze da se naziva Hriscaninom.Za ovu gruppu je to upravo neka uteha,da se u punom obimu moze biti receno:-Ovaj Antroposofski pokret pretstavlja  takav pokret,koji priznaje Hristos-impuls i nosi ga u sebi.A to bi  ovoj grupi  proizvelo grizu savesti,ukoliko to ne bi bio slucaj.
Druga grupa je najpre u njenoj objavi  ili u objavi njenih  licnosti,nije manje posteno hriscanska ali to je tak,da ova grupa zapravo iz jednog drugog  razloga,prilazi  hriscanstvu. To je tako, da ova grupa nalazi  zadovoljstvo,na antroposofskoj kosmologiji, na razvoj  Zemlje iz drugih planetarnih oblika.Nalazi zadovoljenje na onom , sto antrooposofija moze o coveku uopsteno da kaze,....... ?

                                       

Нема коментара:

Постави коментар